Het regeerakkoord van de Arizona-regering bevat heel wat ingrijpende veranderingen voor ondernemers. De fiscale heropleving van plug-inhybridewagens is daarbij één van de meest opvallende wijzigingen die in het paasakkoord concreet uitgewerkt werd. Daarnaast deed ook de gewijzigde uitstootnorm voor plug-inhybrides al heel wat inkt vloeien.
Wordt de plug-inhybride als bedrijfswagen in 2025 dan toch opnieuw interessant? In dit artikel zetten we alles op een rijtje.
De fiscale historiek
De fiscale aftrekbaarheid van autokosten werd berekend aan de hand van de volgende formule:
120% – (0,5% x brandstofcoëfficiënt x aantal gram CO₂/km)
Brandstofcoëfficiënten:
- Diesel: 1,00
- Benzine (incl. hybride): 0,95
- Aardgas: 0,90
Door de lage CO₂-uitstoot van stekkerhybrides, waren de kosten met betrekking tot deze wagens tot op heden veelal tot wel 100% aftrekbaar. Dit gold echter enkel voor hybridewagens die over een batterij met een energiecapaciteit van minstens 0,5 kWh per 100 kilogram wagengewicht beschikten, en niet meer dan 50 gram CO₂ per kilometer uitstootten.
Wagens die daar niet aan voldeden werden ook wel ‘valse hybrides’ genoemd en werden fiscaal gelijkgesteld met wagens die enkel over een brandstofmotor beschikken, wat een lagere aftrekbaarheid betekende.
Voor ‘echte hybrides’ golden de volgende spelregels:
Aftrekregime plug-inhybridewagens (Vivaldi-regering) | |||
---|---|---|---|
Bestelling voor 30/06/2023 | Bestelling vanaf 01/07/2023 | ||
Aftrekbaar tot maximaal 100% (50% voor brandstofkosten) gedurende gehele gebruiksduur. |
Autokosten |
Brandstofkosten | |
Aj. 2025 | Maximaal* 100% |
Benzine-/dieselkosten: 50% |
|
Aj. 2026 | Maximaal* 75% |
Benzine-/dieselkosten: 50% |
|
Aj. 2027 | Maximaal* 50% |
Benzine-/dieselkosten: 50% |
|
Aj. 2028 | Maximaal* 25% |
Benzine-/dieselkosten: 25% |
|
Aj. 2029 | Maximaal* 0% |
Benzine-/dieselkosten: 0% |
*Het exacte aftrekpercentage dient bepaald te worden op basis van de bestaande formule: 120% – (0,5% x brandstofcoëfficiënt x aantal gram CO₂/km).
Gewijzigde uitstootnorm zorgt voor forse CO₂-stijging
Welke norm?
Op 1 januari 2025 werd de nieuwe Europese uitstootnorm ‘EURO-6e-bis’ voor brandstofwagens ingevoerd. Onder deze nieuwe norm zullen de CO₂-tests voor nieuwe wagens fors strenger worden, met een hogere gemeten CO₂-uitstoot tot gevolg.
In de praktijk zullen alle nieuwe wagenmodellen die vanaf 1 januari 2025 gehomologeerd worden al onder deze nieuwe norm vallen. Vanaf 1 januari 2026 zal ook de CO₂-uitstoot van de bestaande wagenmodellen herberekend moeten worden op basis van deze nieuwe norm.
Welke wagens?
Il va enkel over nieuwe wagens met een productiedatum vanaf 1 januari 2025 (nieuwe modellen), of 1 januari 2026 (bestaande modellen). De wagens die voor deze data reeds geproduceerd werden, worden niet geïmpacteerd. Bij het gros van de fabrikanten zal de EURO-6e-bis-norm van toepassing zijn voor wagens vanaf modeljaar 2026.
Bij de bestelling van een nieuwe wagen is het aangewezen om bij de fabrikant na te vragen onder welke norm de wagen zal vallen.
Welke impact?
De wijziging van de methode waarop de uitstoot van plug-inhybrides gemeten wordt, zal naar verwachting een forse stijging van de officiële CO₂-uitstoot van deze wagens tot gevolg hebben. Over het algemeen wordt voor de meeste plug-inhybrides een verdubbeling van de uitstoot verwacht.
De nieuwe fiscale spelregels onder Arizona
Als gevolg van de gewijzigde uitstootnorm zouden heel wat wagens in de toekomst de 50-gram CO₂-grens overschrijden, en kwalificeren als ‘valse hybride’. De federale regering verhoogde de CO₂-grens in het paasakkoord echter van 50 gram naar 75 gram CO₂ per kilometer voor wagens die onder de nieuwe EURO-6e-bis-norm vallen.
Daarnaast werd ook de afbouw van de fiscale aftrekbaarheid van plug-inhybridewagens uitgesteld. Bovendien wordt het aftrekpercentage opnieuw ‘vastgeklikt’ in het jaar waarin de wagen besteld wordt, en is er bijgevolg geen sprake meer van een ‘uitdoofscenario’ doorheen de gebruiksduur van de wagen.
Onder deze nieuwe spelregels kunnen plug-inhybride wagens, afhankelijk van de CO₂-uitstoot, opnieuw een aftrekregime genieten dat nagenoeg identiek is aan dat van een volledig elektrische wagen.
|
Autokosten | Brandstof (benzine/diesel) | Électricité |
---|---|---|---|
Bestelling voor 2027 | |||
Uitstoot < 50 gram | Maximaal 100%* | 50% | 100% |
Uitstoot 51 – 75 gram | Maximaal 75%* | 50% | 100% |
Uitstoot > 75 gram | ‘Fake hybride’ | ||
Bestelling in 2027 | |||
Uitstoot < 50 gram | Maximaal 95%* | 50% | 100% |
Uitstoot 51 – 75 gram | Maximaal 75%* | 50% | 100% |
Bestelling in 2028 | |||
Uitstoot < 50 gram | Maximaal 90%* | 0% | 100% |
Uitstoot 51 – 75 gram | Maximaal 65%* | 0% | 100% |
Bestelling in 2029 | |||
Uitstoot < 50 gram | Maximaal 82,5%* | 0% | 100% |
Uitstoot 51 – 75 gram | Maximaal 57,5%* | 0% | 100% |
Bestelling in 2030 | |||
Uitstoot < 50 gram | Maximaal 75%* | 0% | 100% |
Uitstoot 51 – 75 gram | 0% | 0% | 100% |
Bestelling vanaf 2031 | |||
Uitstoot < 50 gram | Maximaal 67,5%* | 0% | 100% |
Uitstoot 51 – 75 gram | 0% | 0% | 100% |
*Het exacte aftrekpercentage dient bepaald te worden op basis van de bestaande formule: 120% – (0,5% x brandstofcoëfficiënt x aantal gram CO₂/km).
De bovenvermelde aftrekpercentages blijven telkens van toepassing voor de volledige gebruiksduur van de wagen (datum bestelling tot afloop leasecontract/verkoop).
Qu'est-ce que cela signifie pour vous en tant qu'entrepreneur ?
De heropleving van plug-inhybride wagens biedt nieuwe kansen om te profiteren van fiscale voordelen en tegelijkertijd bij te dragen aan een duurzamere toekomst.
Wil je weten wat dit concreet betekent voor jouw wagenpark? Bespreek het met je Titeca pro expert en ontdek hoe je ook op fiscaal vlak een versnelling hoger kan schakelen.