Corona: ondergaan of ondernemen?

deel deze publicatie

Gezien heel wat ondernemingen de deuren (geheel of gedeeltelijk) moeten sluiten ten gevolge van Covid-19 en iedereen maximaal “in zijn kot” blijft, vinden klanten vaak niet de weg naar hun gekend verkooppunt. En wat doet een ondernemer dan die van de ene dag op de andere zonder inkomen dreigt te vallen? Nog creatiever zijn dan gewoonlijk en zijn product of dienst blijven leveren, desnoods op de fiets of zelfs virtueel. Out of the box denken wordt meer dan ooit een vereiste in deze bizarre tijden. 

Naast het feit dat jouw onderneming kan rekenen op een aantal steunmaatregelen van de overheid om deze moeilijke periode te doorstaan, kan je zelf ook heel wat creatieve stappen zetten om je onderneming dat duwtje extra in de rug te geven. Hieronder een aantal tips en tricks.

Stop niet direct al je marketingactiviteiten! Voor veel bedrijven vormen marketinguitgaven een kost die ze als eerste schrappen in tijden van crisis, waardoor heel wat campagnes on-hold worden gezet. Begrijpelijk als je moeilijk of geen producten of diensten meer kan leveren, maar aan de andere kant is het juist nu belangrijk om actief en zichtbaar te blijven voor je doelgroep. Door de lockdown maatregelen zitten mensen thuis en neemt het online surfgedrag toe. Zorg dus dat je zichtbaar bent / blijft op sociale media. Blijf in contact met je doelgroep en informeer hen! Sluit je, bijvoorbeeld, aan bij koopinjebuurt.be, een initiatief van de Vlaamse overheid die lokaal ondernemerschap in de kijker zet.

Zo zien we veel goede online initiatieven voorbij komen om lokaal ondernemerschap te ondersteunen. E-commerce biedt immers een oplossing voor het vermijden van fysiek contact bij de noodzakelijke of normale consumenten-aankopen. Laat je klant op elektronische wijze zijn producten bestellen (via webshop of via e-mail). Denk hierbij ook aan de minder jonge mensen die niet zo vertrouwd zijn met het internet en voorzie ook in de mogelijkheid om telefonisch te bestellen. Betaling kan via overschrijving of bij afhaling. Hou er rekening mee dat de opstart van een webshop gepaard gaat met heel wat praktische aandachtspunten: ‘welke info dien ik verplicht mee te delen?’, ‘hoe voorzie ik in een veilige betalingswijze?’, ‘wat met bestellingen uit het buitenland?’, ‘welk btw-tarief is toepasselijk?’, ‘moet ik in een extra verzekering/vergunning voorzien?’, ‘zijn mijn algemene voorwaarden aangepast aan de online verkoop?’... Als sparingpartner van de ondernemer staan wij jou uiteraard steeds bij in het voorzien van de nodige antwoorden.

Onderzoek, bijvoorbeeld, ook eens de mogelijkheid om een samenwerking op te starten met een andere offline winkel. Door samen te werken kan u enerzijds je omzet wat verhogen en, anderzijds, kan je zo ook je doelgroep verbreden. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking tussen een buurtwinkel en een slager. Bovendien kan je ook zo de praktische beslommeringen die gepaard gaan met de toebedeling van de goederen spreiden.

Ook voor de horeca werden reeds verschillende acties op poten gezet. Via de campagne HorecaComeback kunnen consumenten alvast waardebonnen bestellen in hun favoriete café of restaurant. Ook de take-a-way maaltijden vormen meer dan een succes. Laat je klant weten dat u open bent en dat ze op eenvoudige wijze maaltijden kunnen bestellen. Voorzie eventueel ook een maaltijd voor de allerkleinsten. Besteed ook hier voldoende aandacht aan praktische gevolgen die gepaard gaan met take-a-way, bijvoorbeeld op btw-vlak.

Durf dus initiatief te nemen. Ook klanten zijn zich bewust dat lokaal kopen op vandaag meer dan ooit een must is en zullen jouw inspanningen meer dan ooit appreciëren. Op vrijdag 24 april komt er een volgende Nationale Veiligheidsraad, waarbij er duidelijkheid moet komen over de ­bredere exitstrategie van ons land. Dit met een focus op bijeenkomsten en de economie. We hopen alvast samen met jou dat deze lockdown snel tot een einde komt. En in afwachting:
 

Keep distance, but stay in touch!

Gerelateerde publicaties