"De collega's en sfeer overtuigden mij om te starten bij Titeca Accountancy" - starter Alex aan het woord

deel dit nieuws

Na zijn studies Accountancy en fiscaliteit en een geslaagde stage bij Titeca Accountancy tekende Alex 6 maanden geleden zijn contract en kwam hij ons team in Brugge versterken. Brigitte werkt ondertussen twee jaar bij ons als teamleader in kantoor Brugge.

 

Zes maand geleden werden wij, net als iedereen, geconfronteerd met het Coronavirus waardoor we als onderneming volledig overschakelden op thuiswerk. Dit zorgde ervoor dat de begeleiding van de medewerkers meer op afstand moest gebeuren. Hoe dit allemaal verliep, lees je in dit interview.

 

 

 

Waarom koos je voor Titeca Accountancy?

 

Alex: Ik had al af en toe de naam ‘Titeca Accountancy’ horen vallen op stage-evenementen op school. Maar vaak werd enkel over de big 4 gesproken. Wanneer ik een stageplaats zocht, botste ik opnieuw op Titeca Accountancy. Het aanbod sprak mij wel aan: een kantoor waar de medewerker centraal staat en een gevarieerd takenpakket. Later kwamen daar toffe collega’s en leuke sfeer om in te werken als extra pluspunt bij.

 

 

Wat waren je verwachtingen op voorhand?

 

Alex: In de vacature stond er dat het een gevarieerde job zou zijn, dus dit was dan ook mijn grootste verwachting (lacht). Al snel bleek dit inderdaad het geval. Verder heb ik de verantwoordelijkheid om de vragen in verband met ons digitaal platform James te beantwoorden. Daarnaast heb ik hier al verschillende klanten leren kennen en weet ik ondertussen hoe op verschillende manieren te reageren. (lacht).

 

Brigitte: Het is ook zo dat Alex ondertussen zijn eerste klantenbesprekingen heeft bijgewoond. We geloven hier sterk in omdat we van mening zijn dat dit beste manier is om bij te leren en om zich te ontwikkelen. Ook voor onze klant is het interessant om op deze manier kennis te maken met zijn/haar klantverantwoordelijke.

 

 

Hoe verliep jouw eerste dag?

 

Alex: Mijn eerste dag vond plaats net voor het uitbreken van het Coronavirus. Deze kon gelukkig dus nog doorgaan in ons hoofdkantoor in Roeselare. ’s Morgens kreeg ik uitleg door Miet (Talent Scout) over de missie, visie, strategie & structuur binnen Titeca Accountancy en een rondleiding doorheen het gebouw. In de namiddag kreeg ik alle info omtrent de boekhoudprogramma’s & de manier van werken door Brigitte in ons kantoor te Brugge.

 

Brigitte: Wij vinden het zeer belangrijk dat onze nieuwe collega’s vanaf dag één goed ontvangen worden en ‘geconfronteerd’ worden met het echte werkleven. Mits de nodige hulp en begeleiding natuurlijk.

 

 

Hoe is het met het contact met collega’s (op begin en nu?)

 

Alex: Binnen elk kantoor hangt een familiale sfeer dus het ging wel vlot om met alle collega’s contact te houden tijdens het thuiswerken. Zo hadden we een Messenger groep, hielden we videovergaderingen via teams en hebben we van op afstand een aperitiefmomentje gehouden.

 

Brigitte: Gezien kantoor Brugge een relatief klein kantoor is, is het eenvoudig om heel snel overleg te plegen bij eventuele vragen of problemen.

We proberen nu, in de mate van het mogelijke en het toegestaan is, opnieuw een drink op vrijdagavond “onze friyay’s” te doen of samen te lunchen.

 

 

Werk je soms van thuis uit?

 

Alex: Ik probeer één dag in de week thuis te werken. Vaak doe ik dan werk waarbij ik zeer geconcentreerd moet zijn. Het voordeel is dat Titeca Accountancy volledig digitaal werkt en we dus van op afstand kunnen werken. En ik moet dan geen reistijd rekenen (lacht).

 

Brigitte: Tijdens de periode van Corona werd het duidelijk dat de groep goed van thuis uit kon werken onder meer door het gebruik van de digitale tools die we voor handen hadden. Hierdoor werd beslist dat het mogelijk is om wekelijks één dag van thuis uit te werken. We zijn ervan overtuigd dat dit een extra troef vormt om dit te kunnen aanbieden aan onze medewerkers. Op deze manier leren ze omgaan met het opmaken van een planning en leren ze ook zelfstandig werken. Wat niet wegneemt dat we steeds bereikbaar blijven voor elkaar.

 

 

Hoe ervaar je het coronagebeuren en het werk?

 

Alex: Naast het dragen van het mondmasker bij verplaatsingen in het kantoor, valt mij vooral op hoe blij ik ben dat Titeca Accountancy digitaal werkt. Naast het systeem waarbij we vanop afstand via Citrix in onze werkomgeving kunnen inloggen, kon ik ook altijd bellen of een berichtje sturen naar mijn collega’s via Teams.

 

Brigitte: Ik was gewoon om de begeleiding en feedback face-to-face te geven en niet digitaal, dit vormde voor mij even een aanpassing, maar via Teams konden we snel en vlot aftoetsen bij elkaar. Het werk bleef gelukkig ook niet liggen, want we kregen veel vragen van de klanten met betrekking tot de verschillende steunmaatregelen. Om kort op de bal te spelen waren het dus vaak veel teamcalls op een dag. We misten allemaal het face to face contact met de collega’s dus we zijn blij dat we terug op kantoor kunnen werken (lacht).

 

 

Welke verschillende taken kreeg je op het begin en nu?

 

Alex: Ik heb in de 6 maanden dat ik bij Titeca Accountancy werk al veel verschillende zaken mogen doen. Van boekwerk, naar personenbelasting over afsluiten van de btw tot het opmaken van jaarverslagen. En nu een ‘opleiding’ in klantenbesprekingen.

 

Brigitte: Het is natuurlijk logisch dat de starters beginnen bij de basis namelijk het boekwerk. Geleidelijk aan worden het takenpakket en de verantwoordelijkheden uitgebreid en kneden we hen naar een volwaardige accountant.

 

 

Hoe ziet een typische werkdag/werkweek eruit?

 

Alex: Net als mijn takenpakket, ziet deze er zeer gevarieerd uit. Onze jobinhoud is gekoppeld aan deadlines en bepaalde periodes in het jaar. Hierdoor is bijna geen enkele dag dezelfde en dit maakt de job zeer boeiend.

 

Brigitte: Het enige wat wel elke dag hetzelfde is, is mijn ronde (lacht): ik ga elke dag rond bij de collega’s om te horen of er vragen zijn of om feedback te geven en krijgen over bepaalde opdrachten..

 

 

Hoe kijk je zelf naar de periode van de start en nu?

 

Alex: Ik kan ondertussen al zelfstandiger werken en aangezien mijn werk zo gevarieerd is, merk ik dat ik ook al sterk gegroeid ben als Accountant. Natuurlijk had ik de basis al geleerd op school, maar in de realiteit zitten er toch altijd nog speciale ‘cases’ tussen.

 

Brigitte: Het klopt dat Alex inderdaad al veel gegroeid is: hij is zeer zelfstandig geworden en kan al snel taken oplossen zonder vragen of extra begeleiding.

 

 

Zou je Titeca Accountancy aanbevelen aan vrienden en kennissen om hier ook te werken? 

 

Alex: Ja! Binnen onze sector is Titeca Accountancy een familiaal bedrijf die op een moderne manier werkt. Titeca Accountancy werkt zeer digitaal, waardoor we ons sterk onderscheiden van andere kantoren. Titeca Accountancy heeft de persoonlijke touch en manier van omgang met collega’s.

Qua work-life balans met de glijdende uren en thuiswerk scoort Titeca Accountancy ook goed volgens mij.

 

Brigitte: En natuurlijk mogen we de vele events (die helaas niet allemaal meer kunnen doorgaan wegens het coronavirus momenteel) niet vergeten. Zo heb je de zomerstarter, vrijdagavonddrinks “friyay’s”, nieuwjaarsreceptie, personeelsfeest en ons teambuildingweekend.

 

 

Welke interne/externe opleidingen kon je reeds volgen?

 

Alex: Zelf volgde ik al heel wat interne opleidingen die voorzien worden. Nu kijk ik om nog de BANABA Toegepaste fiscaliteit te volgen. Deze wordt betaald door Titeca Accountancy.

 

Brigitte: Binnen Titeca Accountancy is Alex opgenomen in de key user werkgroep van Exact online. Alex zit niet stil en is blij om nog bij te leren.

 

 

Hoe zie je jezelf verder evolueren binnen Titeca Accountancy?

 

Alex: Ik zie mijzelf, wanneer de ervaring en kennis er is, een eigen klantenportefeuille hebben. En wie weet later supervisor..

 

Brigitte: Eerst laten proeven van alles en dan zo doorgroeien (lacht).

 

 

Kriebelt het bij jou en ben jij ook benieuwd naar een job bij Titeca Accountancy? Bekijk hier onze vacatures!

 

 

Gerelateerde publicaties