Titeca-stagiairs aan het woord!

deel dit nieuws

Bij Titeca Accountancy zetten wij al jaren sterk in op het aanbieden van uitdagende stageplaatsen. Dit schooljaar lieten wij maar liefst 30 studenten hun stage bij ons lopen. Zelfs het Coronavirus kon ons niet stoppen, wij hebben er alles aan gedaan zodat onze studenten hun stage konden verderzetten en dit schooljaar kunnen afstuderen.

 

Benieuwd naar een stage bij Titeca Accountancy? In dit artikel lees je hoe onze stagiairs hun stage ervaarden.

 

Aan het woord zijn de twee stagiairs van ons kantoor te Ieper. Axelle Vanhoorneweder startte haar stage in februari en kon dus nog een aantal gewone stageweken doorlopen. Jana Bodein startte op midden de coronacrisis en voor haar was meteen thuiswerk van toepassing.

 

 

 

Waarom kozen jullie voor Titeca Accountancy als stageplaats?

 

Axelle: Titeca kwam langs bij ons op school voor de ‘Beroependag’. Meteen merkte ik dat het contact met Titeca het aangenaamst was. Het kantoor in Ieper is dan nog eens dicht bij de deur. Na een aantal gesprekken bij verschillende kantoren werd mijn eerste indruk bevestigd en het feit dat ik zeker wist niet aan mijn lot overgelaten te worden gaf de doorslag voor mijn keuze.

 

Jana: Op school hebben wij stagelijsten met verschillende kantoren en bedrijven. In regio Ieper zijn er voornamelijk kleinere kantoren. Titeca is hier een uitzondering op. Het is een kantoor met verschillende vestigingen. De omvang van het bedrijf zorgt ervoor dat Titeca sterk inzet op digitalisering. Het was net die digitalisering die ik zeker wou meepikken in mijn stage. Voor mij was de keuze dan ook snel gemaakt.

 

 

 

Welke verwachtingen hadden jullie op voorhand?

 

In koor: Bijleren en in een toffe groep terechtkomen.

 

Axelle: Het was moeilijk échte verwachtingen te hebben, want dit is onze eerste praktijkervaring. Voor een stuk liet ik het allemaal wat op mij afkomen, zonder te veel verwachtingen. Als ik eens luister bij medestudenten hoe hun stage loopt, ben ik heel tevreden met mijn keuze. De stage heeft mij inhoudelijk heel veel bijgebracht en wij mochten meteen gevarieerde taken doen. Ik merk in de groepswerken die wij doen voor onze bachelorproef dat bepaalde zaken nu een stuk vlotter gaan door de praktijkervaring die ik hier opdeed.

 

Jana: Gezien de opstart middenin de Coronaperiode, was het moeilijk te weten waar ik mij mocht aan verwachten. Ook ik heb in vergelijking met sommige medestudenten heel gevarieerd kunnen werken op mijn stage. Het was allesbehalve scan- & inboekwerk. Een angst die toch bij iedere student leeft bij de keuze van de stageplaats.

 

 

 

Hoe verliep jullie eerste stagedag?

 

Axelle: Ik kreeg eerst onthaal door een collega van HR, later als ook andere stagiairs opgestart waren werden er startersdagen in het kantoor van Roeselare georganiseerd om ons zo meer wegwijs te maken in de programma’s en bepaalde taken. Het was tof om op die manier de andere stagiairs te leren kennen, medestudenten terug te zien en natuurlijk het etentje met iedereen. Gelukkig viel dit net voor de lockdown.  

 

Jana: Voor mij verliep het wat anders, wij mochten niet vanop kantoor werken. Dus kreeg ik mijn onthaal via teams. De technologie liet het misschien af en toe afweten, maar op de eerste dag had ik al onthaal gekregen door HR, had ik een meeting met mijn stagebegeleidster en kreeg ik al meteen het crisismanagement plan toegelicht waar andere studenten reeds op aan het werken waren. We vlogen er meteen in! In het begin had ik wel even schrik of ik alle taken tot een goed einde ging kunnen brengen, maar uiteindelijk lukte dit telkens wel.

 

 

 

Hoe verliep de begeleiding doorheen de Coronaperiode?

 

Axelle: Ik werkte veel liever vanop kantoor, want dit maakt het werken toch wel makkelijker. Vragen kan je sneller stellen aan de collega bij jou in de buurt. De dynamiek van op kantoor miste ik echt tijdens het thuiswerken. Van thuis uit is het soms wat moeilijker te weten wanneer je collega’s kunt bereiken. Finaal was er wel altijd iemand waarbij ik terecht kon met mijn vragen.

 

Jana: Aangezien wij van school uit niet op kantoor mochten werken in het begin, kreeg ik telkens van mijn stagebegeleidster feedback per mail, met desnoods een aantal printscreens in zodat het voor mij duidelijk was waar ik extra op diende te letten. Het was heel fijn dat mijn stagebegeleidster alles op alles zette om mij toch een leerrijke stage aan te bieden. Nu ben ik wel blij dat ik op kantoor kan werken. Als je met iedereen van het gezin thuis zit is dit toch chaotischer dan op kantoor te kunnen werken. Op kantoor is het ook fijn om tussenin eens bij te praten met een collega en je hebt een bepaalde routine in je dag.

 

 

 

Welke taken mochten jullie doen doorheen de stage?

 

Beide: Heel wat afsluitingen van éénmanszaken, inboeken voor de BTW en inboeken van het financieel, controle van btw-aangiftes, voorbereiden van PB-aangiftes. Tijdens de Corona-periode kwam er ook nog een crisis management en financieel plan bij.

 

 

 

Wat was het leerrijkste moment van de stage?

 

Beide: Het kunnen meepikken van klantenbesprekingen!

 

Axelle: Het is heel fijn om op die manier te weten hoe er het in de realiteit aan toe gaat. In die besprekingen komen vaak ook de moeilijkere, complexere zaken aan bod. Het bracht mij bij hoe ik als Accountant hét verschil kan maken en hoe je een goed advies kunt geven aan de klant.

 

 

 

Hoe kijken jullie zelf terug op jullie stage?

 

Opnieuw in koor: Positief!

In september starten wij beiden onze carrière bij Titeca Accountancy. Dit omdat we tevreden zijn over onze stage en we ons goed voelen in het team.

 

 

 

Zou je anderen aanraden om stage te lopen bij ons?

 

Jana: Ja, toch wel. Zeker in vergelijking met medestudenten, hebben wij veel kunnen bijleren. Door de corona heeft ook niet iedereen stage kunnen lopen. Zij kregen dan een vervangopdracht. Die opdracht was misschien minder werk, maar ik ben toch heel tevreden dat mijn stage is doorgegaan. Anders was het een gemiste kans om praktijkervaring op te doen.

 

 

Gerelateerde publicaties