Support
Login
  • nl
  • fr
  • en
Titeca Accountancy
  • Home
  • Diensten
  • Verhalen
  • Covid-19
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact
  • Home
  • Diensten
  • Verhalen
  • Covid-19
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact
  • Home
  • Diensten
  • Verhalen
  • Covid-19
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact
  • nl
  • fr
  • en
Support
Login
Privacy
Disclaimer
Algemene voorwaarden
Cookiebeleid
logo--mobile
  • Home
  • Diensten
  • Verhalen
  • Covid-19
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact
  • Home
  • Diensten
  • Verhalen
  • Covid-19
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact

Starters kunnen binnenkort hun btw-tegoed maandelijks terugvragen

18.10.2019

Het btw-KB nr. 4 omtrent de maandelijkse teruggaaf van btw-tegoeden wijzigde recent voor starters. Wanneer het tegoed minstens 245 euro bedraagt, kunnen starters gedurende een periode van 24 maanden na de opstart hun btw-tegoed maandelijks terugvragen en dit vanaf 1 januari 2020.

Lees meer

Flitscontrole in de schoonmaaksector tussen 21 en 25 oktober 2019!

11.10.2019

Na een eerste nationale flitscontrole in de schoonmaaksector in januari 2019, herhalen de inspectiediensten, gecoördineerd door het SIOD, hun controles in deze sector.

 

Werkgevers behorende tot PC 121 met als specifieke activiteit schoonmaak, kunnen zich verwachten aan enkele controleurs van de diverse sociale inspectiediensten tussen 21 en 25 oktober 2019. Uitbaters van carwashondernemingen zullen op 22 november as. onderworpen aan een afzonderlijke en specifieke flitscontrole. Maar gezien ook zij ressorteren onder het PC 121 stellen zij zich best alvast in orde tegen 21 oktober.

Lees meer

Overgangsrecht nieuw Wetboek van vennootschappen en verenigingen

18.09.2019

Op 1 mei 2019 is het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen (hierna “WVV”) in werking getreden. Hierbij een bloemlezing van de belangrijkste principes van het overgangsrecht.

Lees meer

Flitscontrole in de land- en tuinbouw op 24 september 2019!

10.09.2019

Na de flitscontrole in de schoonmaak-, de bouw- en elektrotechnische sector, de taxi- en vervoersector en de horecasector, is de volgende nationale flitscontrole aangekondigd op 24 september waarbij de land- en tuinbouwsector (PC132) onderworpen zullen worden aan extra controles op de naleving van de arbeidswetgeving.

Lees meer

Belasting voor aanplakking

05.09.2019

Een belasting die regelmatig over het hoofd gezien wordt, is de belasting op aanplakking. Het is een belasting die gevestigd wordt op plakbrieven (visuele reclame- of publiciteitsmiddelen), op voor het publiek toegankelijke plaatsen in België, en die groter of gelijk zijn aan 1 vierkante meter. Veel ondernemingen worden hiermee geconfronteerd, maar kennen de belasting niet of nauwelijks. Daarnaast voert de Administratie het aantal controles hiervoor op. De overheid zou hiermee immers een nieuwe inkomstenbron gevonden hebben.

Lees meer

Check inhoudingsplicht online

23.08.2019

Opdrachtgevers en onderaannemers die werken in onroerende staat (de bouwsector en haar nevenactiviteiten zoals schoonmaak , elektriciens, etc.) laten uitvoeren of actief zijn in de vlees- of de bewakingssector of een onderneming zijn die stortklaar beton levert, dienen steeds na te gaan of de contractpartijen waarmee ze samenwerken geen fiscale en/of sociale schulden hebben. 

Lees meer

Clean Power for Transport projectsubsidie

23.08.2019

De Vlaamse overheid wil de doorbraak van milieuvriendelijke voertuigen bevorderen. Aan de hand van een actieplan 'Clean Power for Transport' wil ze de emissies verminderen door in te zetten op alternatieve brandstoffen/energie, milieuvriendelijke voertuigen en bijhorende infrastructuur.

 

De vierde projectoproep in dit actieplan, jaargang 2019, staat open van 23 tot en met 27 september 2019.

Lees meer

Uitbreiding vrijstelling BV voor ploegenarbeid

15.08.2019

De vrijstelling voor doorstorting bedrijfsvoorheffing voor ploegenarbeid is sinds 1 januari 2018 uitgebreid naar de werkgevers die actief zijn bij werken in onroerende staat. 

 

De uitbreiding is het gevolg van de wet van 26 maart 2018 betreffende de versterking van de economische groei en de sociale cohesie die de werkgevers extra ademruimte wenst te geven.

 

Als externe adviseurs merken we echter dat deze mogelijkheid nog niet of te weinig gekend is bij het grote publiek.  Je leest het hier!

 

Lees meer

Steun voor circulair ondernemen: Deadline aanvraag is 4 september!

12.07.2019

Vlaanderen Circulair en OVAM lanceren een nieuwe projectoproep om circulaire economieprojecten te ondersteunen.  De circulaire economie is één van de zeven prioritaire thema’s uit de langetermijnstrategie “Visie 2050” van de Vlaamse regering.

 

De subsidie is bestemd voor (partnerschappen van) lokale overheden, ondernemingen, onderzoeksinstellingen, organisaties en burgers. Steunaanvragen kunnen ingediend worden t.e.m. 4 september 2019 om 12u 's middags ten laatste.

Lees meer

Aangifte taks op de effectenrekening: uiterlijk 11 juli!

25.06.2019

De effectentaks is een vermogenstaks van 0,15%, ingevoerd dd. 1 januari 2018, voor natuurlijke personen die een binnen- en/of buitenlandse effectenrekening bezitten met een gemiddelde waarde van hoger of gelijk aan 500.000 euro.

 

Het indienen van de aangifte of een regularisatie van de te veel/weinig betaalde taks moet uiterlijk gebeuren op 11 juli 2019.

Lees meer

De fiets en de vennootschap

25.06.2019

Met het oog op een groenere en vlottere mobiliteit wint

de fiets als duurzaam vervoermiddel aan populariteit.  Almaar meer bedrijven zien de fiets als een volwaardig alternatief voor de bedrijfswagen en stappen naar een vaste aanbieder van tweewielers om zich van een bepaald merk of model te verzekeren. 

Lees meer

You can run but you cannot hide: de eerste Belgische GDPR-sanctie is er…

18.06.2019

In vergelijking met vele andere EU-landen bleef België een hele tijd achterop hinken in het afdwingen van de verplichtingen die uit de GDPR voortvloeien. Reden hiervoor was de zeer laattijdige benoeming van de leden van de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA), wat ertoe heeft geleid dat de GDPR in veel ondernemingen niet serieus werd genomen. Deze tijd is voorbij… De GBA is sinds kort volledig bemand en de eerste sanctie wegens een inbreuk op de GDPR werd op 28 mei laatstleden opgelegd. En een beetje zoals gevreesd : veel sancties zullen voortvloeien uit klachten bij de GBA, om de meest uiteenlopende redenen. Als onderneming wordt het dan ook dringend tijd om uw beleid inzake verwerking van persoonsgegevens onder loep te nemen, indien u dit nog niet heeft gedaan…

Lees meer

Een tweede hand boven het hoofd van de bouwheer

17.06.2019

Een woning kopen, verbouwen of renoveren is vaak geen “walk in the park”. Om de bouwheer in zo’n gevallen te beschermen werd medio 2018 de verplichte verzekering voor de tienjarige aansprakelijkheid ingevoerd. Een nieuwe wet moet voormelde bescherming nu verder uitbreiden en voorziet in een nieuwe verzekeringsplicht voor de burgerlijke aansprakelijkheid van alle intellectuele beroepen in de bouwsector (namelijk architecten, ingenieurs, landmeters-experten, studiebureaus, certificatoren, auditors, projectmanagers, quantity surveyors, …).

Lees meer

Laat de zomer maar komen! Maar hoe het werk opvangen?

07.06.2019

Binnen 4 weken start de zomervakantie en voor veel horeca- en handelszaken breken drukke perioden aan. De vraag naar personeel zal opnieuw de kop opsteken, maar anderzijds dienen de kosten zoveel als mogelijk beperkt te worden.

 

Welke opties heb je dan als zelfstandige om toch te kunnen voorzien in voldoende hulp in de uitbating van je zaak? We geven een kort overzicht van de mogelijkheden.

Lees meer

Forfaitaire beroepskosten voor zelfstandigen

13.05.2019

Sinds 1 januari 2018 (aanslagjaar 2019) kunnen zelfstandigen met winsten kiezen voor een forfaitaire aftrek van de beroepskosten. Voorheen was het enkel mogelijk om als zelfstandige met winsten de werkelijke beroepskosten in rekening te brengen.

Lees meer

Achterwaartse verliesverrekening (Carry back) voor landbouwers

03.05.2019

Op 22 maart 2019 is het carry-back systeem voor land-en tuinbouwsectoren officieel in het B.S. gepubliceerd. Voordien werd het uniform “carry forward”-systeem gehanteerd. Daardoor was het enkel mogelijk om verliezen van toekomstige winsten af te trekken.

Lees meer

Tijdelijke vrijstelling sociale bijdragen voor de varkens-, rundvee- en de fruitteeltsector

26.04.2019

De landbouwsector in het algemeen heeft het de laatste jaren zwaar te verduren…

 

Zo werden de fruittelers in 2014 het slachtoffer van de Russische boycot om geen fruit meer te importeren, daarna waren de weersomstandigheden dusdanig wispelturig dat de oogsten tegenvielen.

 

Halfweg september 2018 werden in de buurt van Etalle (provincie Luxemburg) dan de eerste gevallen van Afrikaanse varkenspest in België vastgesteld. Ondanks diverse maatregelen van de verschillende Gewesten kon een verdere verspreiding niet meer vermeden worden. Gevolg: grote financiële impact voor de varkenshouders door de opgelegde beperkingen inzake o.m. het vervoer van varkens en een sterke daling van de varkensprijzen…

 

Als laatste lijden ook de rundveehouders onder de gevolgen van de steeds dalende consumptie van vlees in het algemeen…

 

Dit alles leidt tot een totale sector in moeilijkheden waar de Overheid de financiële gevolgen voor de betrokkenen wilt beperken.

Lees meer

Wordt de fiets de nieuwe bedrijfswagen?

15.04.2019

De fiets is al enige tijd aan een opmars bezig in België. Dit is mede te danken aan: (i) de fiscale gelijkstelling van de speed pedelec met de “gewone” fiets en (ii) het toe slibben van de autosnelwegen in Vlaanderen. Hieronder enkele voordelen waarom de (bedrijfs)fiets de nieuwe (bedrijfs)wagen kan worden.

 

Wordt de fiets de nieuwe bedrijfswagen?

Lees meer

Sanctie 5,1% AFGESCHAFT op tekort bedrijfsleider-bezoldiging

05.04.2019

Op 4 april 2019 werd het wetsvoorstel goedgekeurd om de sanctie van 5(,1)% in geval van tekort bedrijfsleidersbezoldiging retroactief af te schaffen.

De sanctie is integraal afgeschaft, het is dus alsof deze nooit bestaan heeft. Dus ook voor 2018 is deze sanctie niet van toepassing.

Lees meer

Nieuwe call kleine en middelgrote windturbines

01.04.2019

Wie investeert in kleine en middelgrote windturbines die voldoen aan bepaalde voorwaarden kan hiervoor steun aanvragen bij het Vlaams Energieagentschap (VEA). Er is een tweede call voor het indienen van steunaanvragen geopend op 28 maart 2019 die loopt tot en met 30 mei 2019.

Lees meer

Vanaf 1 april 2019 ook 6% btw op de levering van planten en bloemen bij tuinaanleg en -onderhoud

20.03.2019

Tot op vandaag moet u als tuinaannemer bij de levering van bloemen en planten in het kader van tuinaanleg en tuinonderhoud, 21% btw rekenen. Hier komt vanaf 1 april 2019 verandering in, aangezien vanaf dan op de levering van plantenmateriaal 6% gerekend mag worden!

Lees meer

Flitscontrole bouwsector en elektrosector op 21 maart 2019!

15.03.2019

Buiten de normale controles van de diverse inspectiedienst, is er een nationale flitscontrole aangekondigd specifiek voor de bouwsector (PC 124) en de elektrosector (PC 149.01). Deze vindt plaats op donderdag 21 maart 2019 en gebeurt door de diverse inspectiediensten gezamenlijk.

Lees meer

Assistentiewoningen: een investering voor nu en later

14.03.2019

Door de vergrijzing van de bevolking is het concept “ouderenzorg” over de jaren heen aanzienlijk geëvolueerd. Van de tijd waar een gezin hulpbehoevende oma of opa in huis nam, naar de (thans overbevolkte) rusthuizen en serviceflats, tot de huidige hype: de assistentiewoningen.

Lees meer

Het nieuwe wetboek vennootschappen en verenigingen is een feit!

08.03.2019

Op 28 februari 2019 werd het nieuwe wetboek van vennootschappen – eindelijk – door het parlement goedgekeurd. 

Lees meer

Uitbreiding doelgroep hinderpremie

05.03.2019

De hinderpremie is een tussenkomst van € 2.000 aan kleine ondernemingen die hinder ondervinden van openbare werken voor hun deur.

Lees meer

Energiepremies 2019 voor investeringen in niet-woongebouwen

12.02.2019

Distributienetbeheerder Fluvius en transmissienetbeheerder Elia worden door de Vlaamse overheid verplicht om premies toe te kennen aan bedrijven die energiebesparende investeringen doen in niet-woongebouwen.

Lees meer

Souplesse en finesse van het nieuwe bestuursorgaan

25.01.2019

Over de afschaffing van het kapitaalsbegrip is al veel inkt gevloeid, maar het nieuw vennootschapsrecht is ook vernieuwend op vlak van het bestuur. Het vereenvoudigt ook, want we spreken enkel nog van “bestuurder(s)”.

Lees meer

MAY-DAY, MAYDAY?!

18.01.2019

Liefst 937 dagen nadat de Britten per referendum gekozen hebben voor een vertrek uit de Europese Unie, verloor Theresa May op 15 januari 2019 op verpletterende wijze de stemming over de Brexitdeal in het Lagerhuis. Met nog een tweetal maanden te gaan tot het Britse vertrek, stijgt de Brexitkoorts zienderogen. De Britten bereiden zich alvast voor op de chaos. Maar hoe navigeer je naar een Brexit die nog alle kanten uit kan? Eén ding is zeker, bedrijven maken zich best zo snel mogelijk Brexitproof. Een uitstap uit de Europese Unie betekent namelijk het einde van het vrij verkeer van handel, goederen en personen.

Lees meer

Valse e-mails in naam van FOD Financiën in omloop!

08.01.2019

De FOD Financiën waarschuwt voor valse e-mails die in naam van de overheidsdienst de ronde doen. Het betreft Franstalige mails met als onderwerp ‘Demande de renseignement’.

Lees meer

Kunst in uw vennootschap: is ook de fiscus een kunstliefhebber?

14.12.2018

Heel wat ondernemers wensen de uitstraling van één of meerdere beroepslokalen van hun onderneming verfraaien met een mooi en vaak ook uniek kunstwerk. Begrijpelijk, want kunst draagt bij aan het creëren van een aangenaam werkkader en is vaak ook een expressiemiddel voor de onderneming waarmee ze haar identiteit aan de buitenwereld wil kenbaar maken. Kortom kunst en uw vennootschap, het kan een goed huwelijk zijn. Al is het spreekwoord bezint eer ge begint hier wel op z’n plaats. Want het gebruik van kunst in uw vennootschap is slechts in een aantal specifieke gevallen ook fiscaal aanbevolen. De fiscus is immers niet in alle gevallen een even grote kunstliefhebber als u, zo blijkt.

Lees meer

Vergeet de btw-administratie niet in december!

13.12.2018

Ben je btw-belastingplichtige en dien jij kwartaal- of maandaangiften in? Dan moet je ten laatste 24 december 2018 een decembervoorschot betalen. Er zijn twee methodes mogelijk om dit decembervoorschot te berekenen. Hierna een kort overzicht.

Lees meer

Vastgoed in de lift

10.12.2018

Het huidige, steeds meer urbaniserende landschap en de als paddenstoelen uit de grond schietende nieuwbouwprojecten bevestigen meer dan ooit het alom bekende gezegde “de Vlaming heeft een baksteen in de maag”. Voor ieder die professioneel dan wel privé met het begrip “vastgoed” in aanraking komt, brengt 2019 alvast heel wat wijzigingen in het “vastgoedlandschap”. Van het nieuwe huurrecht tot de woningpas, hierna treft u  de belangrijkste wijzigingen en krachtlijnen van de nieuwe wetgevingen alsook worden enkele bestaande aandachtspunten in herinnering gebracht.

Lees meer

De effectentaks

30.11.2018

De kogel is door de kerk, de definitieve wettekst is gekend: de effectentaks is goedgekeurd in de kamercommissie en zal eerstdaags door het parlement bekrachtigd worden en in het Belgisch Staatsblad verschijnen.

Lees meer

De praktische gevolgen van een kapitaalloze bvba

21.11.2018

De afschaffing van het kapitaalsbegrip is dé grote nieuwigheid van het nieuwe wetboek van vennootschappen. Dit heeft uiteraard een impact bij de opstart van een vennootschap, maar zeker ook voor andere vennootschapsrechtelijke transacties, waaronder het inbrengen en uitkeren van middelen.

Lees meer

Wie koopt?

09.11.2018

Het gebeurt regelmatig dat een kandidaat – koper snel moet beslissen om een onroerend goed aan te kopen en om de compromis te tekenen. Vaak bestaat er op het ogenblik van het ondertekenen van de compromis nog onduidelijkheid over de identiteit van de koper: gebeurt de aankoop door een natuurlijke persoon of door een vennootschap, alleen of in onverdeeldheid, op naam van een van de kinderen,…?

Lees meer

Strengere regels voor het gebruik van opeenvolgende dag-contracten interimarbeid

10.10.2018

Op 1 oktober 2018 treedt CAO108/2 in werking met als gevolg dat de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van opeenvolgende dagcontracten voor interimarbeid worden verstrengd en verduidelijkt.

Lees meer

UBO-register op komst: verplichtingen in een notendop

28.09.2018

In het kader van de EU-antiwitwasregelgeving zijn recent wijzigingen ingevoerd in het Belgische antiwitwaslandschap, waaronder het veelbesproken UBO-register dat op 31 oktober 2018 in werking treedt.

Lees meer

Betalingsfaciliteiten sociale bijdragen voor landbouwers

21.09.2018

De landbouwsector werd zwaar getroffen door de aanhoudende droogte van deze zomer. Deze droogte zorgde voor een sterk negatieve impact op de resultaten van de landbouwers door o.a. mislukte oogsten, omzetverlies, hogere inkoopprijzen voor voeders, bijkomende besproeiings- en koelingskosten, …

 

Lees meer

Adiós attest bedrijfsbeheer en vestigings-reglementering

30.08.2018

Vanaf 1 september moet er geen attest bedrijfsbeheer meer worden voorgelegd om een eigen zaak te kunnen starten. Dit komt er in navolging van de afschaffing van de vestigingswet die is ingegaan op 1 januari 2018.

Lees meer

Ontheffing van leegstandheffing wegens overmacht mogelijk

17.08.2018

De leegstandheffing die wordt opgelegd indien een bedrijfsgebouw gedurende een bepaalde periode leegstaat, is vaak een omvangrijk bedrag dat best vermeden wordt. Vaak is de leegstand te wijten aan een oorzaak die buiten de wil is van de eigenaar en wordt het economisch verlies daardoor alleen maar groter. De heffing wordt geïnd als belasting waardoor het ook een eigen invorderingsprocedure heeft. Zo kan de heffing in de praktijk betwist worden door middel van een bezwaarschrift indien deze binnen een bepaalde periode wordt ingediend. Dit bezwaar wordt lang niet altijd ingewilligd. Uit recente rechtspraak blijkt evenwel dat het inroepen van overmacht een doeltreffend middel is tot ontheffing van de belasting. Belangrijk voordeel van dit middel is het feit dat er voorafgaand geen beroep moet ingediend worden tegen de heffing en het dus op elk moment kan ingeroepen worden.

Lees meer

Btw-revolutie vastgoed eindelijk op komst?

06.08.2018

De saga omtrent de invoering van het optionele btw-stelsel voor onroerende verhuur lijkt eindelijk de eindmeet te naderen. In maart dit jaar bereikte de regerering reeds een eerste akkoord omtrent de toepassing van dit stelsel. Na advies van de Raad van State werden de ontwerpteksten nog op een aantal belangrijke punten aangepast, onder meer voor wat betreft de inwerkingtreding, het begrip opslagruimte en de korte termijn verhuur. De nieuwe regels zouden in werking treden op 1 januari 2019, maar de bouwwerkzaamheden mogen reeds van start gaan op 1 oktober 2018. Hieronder meer!

Lees meer

I’m not getting old. I’m becoming a classic

02.08.2018

Tot op heden bestond er bij de invoer van oldtimers nog heel wat onduidelijkheid over het fiscaal regime. Indien er immers sprake is van een invoer van oldtimers, dan geniet men van een verlaagd recht bij invoer en een verlaagd btw-tarief.

Lees meer

Belastingvermindering pensioensparen

30.07.2018

Op maandag 9 april is de wet (BS 30 maart 2018) omtrent het extra pensioensparen in werking getreden. De circulaire 2018/C/72 dd. 11/06/2018 brengt enige verduidelijking hieromtrent. Ondanks de late inwerkingtreding blijkt uit een rondvraag dat de meeste banken en verzekeraars deze extra optie nog niet echt in de aanbieding hebben.

Lees meer

Het nieuwe vennootschapsrecht maakt kom af met Napoleon!

20.07.2018

Op 4 juni 2018 werd door de regering, na lang wachten, het wetsontwerp m.b.t. het nieuwe vennootschapsrecht ingediend in de Kamer. We verwachten een volledig nieuw Wetboek van vennootschappen en verenigingen (“WVV”) eind 2018, na finale stemming in het parlement in de herfst. Versoepeling en modernisering van de huidige wet zal hierbij centraal staan. Inwerkingtreding is – althans voorlopig - voorzien op 1 januari 2019.

Lees meer

Algemene voorwaarden: wanneer afdwingbaar?

18.07.2018

Het komt vaak voor: een onderneming krijgt te maken met een slechte betaler en daagt deze voor de rechtbank. Maar plots blijken de algemene voorwaarden niet toepasselijk op de betwiste overeenkomst. Hoe kan men dit scenario vermijden?

Lees meer

Startersjobs

06.07.2018

Met het nieuwsbericht van 18 april 2018 (artikel hierna hernomen) informeerden we u van de nieuwe stimulans voor werkgevers die jongeren aanwerven De Startersjobs zouden in principe van toepassing worden vanaf 1 juli, maar door het ontbreken van het nodige K.B. die de berekening van de netto toeslag bepaalt, heeft de Startersjobs haar intrede gemist

Lees meer

GDPR: Stand van zaken

05.07.2018

25 mei 2018… Een datum die op wetgevend gebied voor altijd verbonden zal zijn met de inwerkingtreding van de General Data Protection Regulation (GDPR), ofwel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Op die dag werd de ongelimiteerde doorgifte van persoonsgegevens op EU-vlak aan banden gelegd en wonnen particulieren het zeggenschap over hun gegevens terug. Maar is dit wel zo?

Lees meer

Geen paniek maat!

28.06.2018

Zoals u intussen misschien reeds vernomen heeft, is op 27 april 2018 de Wet van 15 april 2018 houdende hervorming van het ondernemingsrecht in het Belgisch Staatsblad verschenen, met inwerkingtreding op 1 november 2018. Ingevolge deze wet wordt het begrip “onderneming” uit het Wetboek van Economisch Recht (hierna “WER”) geherdefinieerd, met als gevolg dat een maatschap voortaan als een onderneming wordt gekwalificeerd in toepassing van het WER. Behoudens de wijziging van het begrip onderneming, zijn er ook diverse andere wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op de maatschap, zoals onder meer het insolventierecht en het vennootschapsrecht.

 

Als u hiervan reeds flarden heeft opgevangen was uw reactie wellicht iets in de trant van: “Wat nu weer?” Wees gerust, onze reactie was zeer gelijklopend, reden waarom wij u aan de hand van huidig artikel op bondige en bevattelijke wijze wensen aan te geven wat de concrete impact is van de diverse wetswijzigingen op de maatschap.

Lees meer

Loopbaansparen wordt werkelijkheid

11.06.2018

De Wet “Werkbaar en Wendbaar Werk” van 5 maart 2017, gekend als de “Wet Peeters”, voorziet in de mogelijk tot invoeren van een systeem van “loopbaansparen”. Hiermee wenst Minister Peeters een zekere flexibiliteit en vrijheid toe te kennen aan werknemers om zelf te bepalen wanneer zij bepaalde dagen (betaald) afwezig zouden zijn door hen de mogelijkheid te bieden bepaalde vormen van (vakantie)rechten op te sparen tot wanneer zij deze wensen op te nemen. Het loopbaansparen vormt dan ook een uitzondering op de bestaande wetgeving inzake de Vakantiewetgeving welke bepaalt dat verlof dient te worden opgenomen in het werkjaar zelf, evenals op de Loonbeschermingswet die bepaalt dat een werknemer recht heeft op vergoeding te tijde van prestaties.

Lees meer

Laat u niet misleiden door het jaarlijks kostenpercentage

01.06.2018

Sinds 1 april 2017 is de wet houdende wijziging en invoeging van bepalingen inzake consumentenkrediet en hypothecair krediet in werking getreden. Deze wet zou vergelijkingen tussen verschillende banken via het jaarlijks kostenpercentage (JKP)  moeten vereenvoudigen. Echter is dit in realiteit niet altijd het geval.

Lees meer

Verplichte tienjarige aansprakelijkheids-verzekering voor bouwactoren

28.05.2018

Zoals reeds in onze publicatie op 8 januari 2018 werd aangegeven, voorziet de wet van 31 mei 2017 in een verplichte tienjarige aansprakelijkheidsverzekering voor bouwactoren. Vermits deze wet in werking treedt op 1 juli 2018, houden we eraan om de belangrijkste aandachtspunten met betrekking tot deze verplichte verzekering in herinnering te brengen.

Lees meer

Zomerakkoord 2017

18.04.2018

Tijdens het zomerakkoord werden tal van nieuwe fiscale en sociale maatregelen aangekondigd. De meeste van deze maatregelen werden eind december 2017 goedgekeurd door het parlement.

 

De wijzigingen die tijdens de zomer werden meegedeeld, werden doorheen het najaar meermaals gewijzigd maar zijn sinds eind december dus min of meer finaal. Onderstaand is een overzicht terug te vinden van het zomerakkoord zoals dit werd goedgekeurd eind 2017.

Lees meer

Registratiebelasting voor aankoop eigen woning

14.03.2018

Tot voor kort was het KI de maatstaf om, onder bepaalde voorwaarden, te kunnen genieten van het zogenaamde ‘klein beschrijf’.  Hierbij was een verlaagd tarief van 5% registratiebelasting van kracht in plaats van de gebruikelijke 10%. Met ingang van 1 juni 2018 treedt er, zonder overgangsmaatregel, een tarief van 7% in werking voor de aankoop van de (enige) gezinswoning. Hiermee verdwijnt ook het verlaagd tarief voor klein beschrijf. De teksten hieromtrent zijn nog niet definitief, maar de richting ligt vast. Hieronder de eerste krijtlijnen.

Lees meer

Het belang van vooraf te betalen in 2018

13.03.2018

In het kader van het zomerakkoord zijn tal van nieuwe fiscale en sociale maatregelen van kracht sinds 1/01/2018. Het Titeca Accountancy-team vatte deze maatregelen voor je samen in een handig overzicht.

 

Een van de maatregelen die op korte termijn een impact zal hebben op je onderneming, is de stijging van de sanctie wegens onvoldoende voorafbetalingen bij vennootschappen. Hierdoor wordt het vanaf 2018 terug nuttig en zelfs aangewezen om doorheen het jaar voldoende vooraf te betalen.

Lees meer

Hervorming huwelijks-vermogensrecht

06.03.2018

Op 13 december 2017 werd in de Kamer het wetsvoorstel ingediend strekkende tot wijziging van het huwelijksvermogensrecht. Grosso modo kunnen de veranderingen ondergebracht worden in vijf categorieën.

Lees meer

Wijziging tarieven erfrecht

06.03.2018

Op 23 februari 2018 bereikte de Vlaamse Regering een akkoord m.b.t. het wijzigen van de tarieven van de erfbelasting. De bedoeling is dat de wijziging in werking zal treden op hetzelfde ogenblik als de wijziging van het erfrecht, d.i. op 1 september 2018. Er zullen in essentie vier zaken gewijzigd worden.

Lees meer

Actieplan Sociale Inspectiediensten 2018

02.03.2018

De ministerraad van 8 december 2017 keurde het actieplan sociale fraude 2018 goed en deze werd nu omgezet in richtlijnen voor de inspectiediensten zelf. In 2018 zal de sociale inspectie haar controles toespitsen op de hierna opgenomen prioriteiten en sectoren.

Lees meer

Nieuwe regeling KMO-Financiering

14.02.2018

Op 8 januari 2018 is de hervorming van de KMO Financieringswet in werking getreden. Met deze hervorming wil de regering nog betere omstandigheden creëren voor kmo’s die kredieten afsluiten en ook transparantere contracten afdwingen tussen banken en kredietnemers. 

Lees meer

Investeringssteun voor erkende toeristische logies 2018

01.02.2018

Door middel van subsidies wil Toerisme Vlaanderen uitbaters stimuleren om te investeren in de verdere uitbouw van kwaliteitsvolle toeristische logies in Vlaanderen. Een aanvraag voor 2018 kan nog ingediend worden tot en met 30 april 2018.

Lees meer

De administratieve verplichtingen als bouwpromotor of aannemer: omvangrijker dan u denkt

08.01.2018

Een bouwproject, groot of klein, wordt hoe langer hoe meer een kluwen van administratieve verplichtingen in hoofde van diegene die met het bouwproject belast wordt: de aangifte der werken, de inhoudingsplicht voor fiscale en sociale schulden, de hoofdelijke aansprakelijkheid voor loonschulden, … Verplichtingen die helaas de nodige financiële impact met zich kunnen teweegbrengen indien deze niet of niet tijdig worden nageleefd. Met dit artikel wensen wij uw aandacht te vestigen op enkele van deze typische “bouwplichten” en recente wijzigingen hieromtrent.

Lees meer

Betaal de btw-Administratie in december!

14.12.2017

Uiterlijk tegen 22 december 2017 moeten niet alleen de maandaangevers, maar ook de kwartaalaangevers een decembervoorschot betalen. Vergis u dus niet, de wettelijke datum van 24 december wordt dit jaar vervroegd naar vrijdag 22 december!

Lees meer

Nieuwe subsidie voor ecologisch en veilig transport

06.12.2017

De Vlaamse overheid heeft een nieuwe subsidie in het leven geroepen om ondernemingen - en in het bijzonder transportbedrijven – aan te moedigen om hun vrachtwagens veiliger en ecologischer te maken. Vanaf 20 november 2017 kan een steunaanvraag ingediend worden.

Lees meer

Vrijstelling BV onderzoekers uitgebreid naar bachelors

30.11.2017

Met het oog op het behalen van de Lissabondoelstellingen (EU), voerde de Belgische overheid vanaf 2002 de vrijstelling van doorstorting van (een deel) van de bedrijfsvoorheffing. Door de jaren heen is de vrijstelling verschillende malen verhoogd om ze vanaf 2013 vast te leggen op max. 80% van de ingehouden bedrijfsvoorheffing voor “kenniswerkers” met een kwalificerend doctor- of masterdiploma.

Door de evolutie van de opleidingen en daaraan gekoppelde diploma’s én in uitbreiding van bepalingen van de Europese 2020-doelstellingen, voorziet het Zomerakkoord in een uitbreiding van de rechthebbende diploma’s.

Lees meer

Rentetoelage voor hinder bij openbare werken: laatste kans!

17.11.2017

Sedert 1 juli 2017 is de rentetoelage voor hinder bij openbare werken vervangen door de hinderpremie.  De hinderpremie geldt voor alle werken die vanaf die datum zijn opgestart.

Lees meer

Het nieuwe erfrecht: zo vrij als een vogel?

13.11.2017

Wist je dat het huidige Belgische erfrecht reeds dateert van 1804? Hoog tijd dus dat deze wetgeving grondig werd herzien en aangepast aan het huidige maatschappij- en gezinsbeeld.

 

Na jarenlange discussie werd, op 20 juli 2017, de wet tot hervorming van het erfrecht eindelijk goedgekeurd in het Federaal Parlement. Deze wet treedt in werking op 1 september 2018 en zal belangrijke wijzigingen met zich meebrengen op het vlak van successieplanning, maar ook op het vlak van de verdeling van je nalatenschap na overlijden. Meer vrijheid en zekerheid zijn de rode draad in deze nieuwe wetgeving.

Lees meer

Zonder LEI (Legal Entity Identifier)-code geen financiële (beurs) transacties

23.10.2017

Om zowel natuurlijke personen als rechtspersonen maximaal te beschermen tegen marktmanipulatie en handel met voorkennis bij financiële transacties, dienen financiële instellingen aan bepaalde voorwaarden te voldoen op vlak van identificatie van en rapportering aan hun klanten. Vanaf 3 januari 2018 dienen Europese financiële instellingen alle transacties in financiële instrumenten te melden via een nieuwe Europese identificatie- en rapporteringsverplichting.

Lees meer

Deeltijdse arbeid wordt minder omslachtig

17.10.2017

De Wet Werkbaar en Wendbaar Werk (zogenaamde Wet Peeters) van 5 maart 2017 voert heel wat administratieve vereenvoudigingen door voor wat betreft de invoering en opvolging van deeltijdse arbeid. Vanaf 1 oktober 2017 zijn de vereenvoudigde bepalingen van toepassing. Waarmee moet een werkgever nu nog rekening houden?

Lees meer

De innovatiepremie verlengd voor 2017 en 2018

17.10.2017

De innovatiepremie is een steunmaatregel van de federale overheid die bestaat uit de volledige sociale en fiscale vrijstelling van de geldelijke premie die een werkgever aan zijn werknemers toekent voor het aanbrengen van een nieuw idee dat ook effectief wordt uitgevoerd binnen de onderneming. De onderneming betaalt geen sociale bijdragen op de premie. De werknemer betaalt evenmin sociale bijdragen en wordt op deze premie ook niet belast. De premie is dus 100 % netto. De innovatiepremie bestaat al sinds 2006 en werd zopas (B.S. 16 oktober 2017) opnieuw met twee jaar verlengd tot 1 januari 2019.

Lees meer

Gegevensbescherming: De Plicht Roept ...

09.10.2017

Toen de ‘General Data Protection Regulation – GDPR’ (ofwel de ‘Algemene Verordening Gegevensbescherming - AVG’) op 27 april 2016 door het Europees Parlement en de Europese Raad werd goedgekeurd en gepubliceerd, kon niemand de impact ervan op het dagelijkse leven voorspellen. Stilaan wordt echter duidelijk dat elke onderneming, die op gestructureerde wijze gegevens verwerkt, aan de vereisten van de GDPR wetgeving dient te voldoen.

Van de lokale dokter tot de grootste multinational binnen de EU, elke ondernemer dient na te gaan of zijn/haar werking strookt met de (ver)streng(d)e regels inzake gegevensverwerking die door de GDPR wetgeving opgelegd worden. En gezien vanaf 25 mei 2018 de naleving van deze verordening ook effectief gecontroleerd zal worden, begint de tijd te dringen…

Lees meer

Nieuwe ESF-oproep voor opleidingen in bedrijven

09.10.2017

De afdeling ESF (Europees Sociaal Fonds) van het Departement Werk en Sociale Economie heeft op 1 oktober een nieuwe oproep gelanceerd voor opleidingsprojecten in Vlaamse (vestigingen van) bedrijven.  Werkgevers kunnen tot 100.000 euro steun bekomen voor het organiseren van personeelsopleidingen die aan de vooropgestelde criteria voldoen.

Lees meer

Verstrengde reglementering voor het tewerkstellen van personeel in Frankrijk

31.07.2017

Emmanuel Macron, toenmalig Minister van Economie en huidig Frans President, heeft met de Wet van 6 augustus 2015 de strijd tegen de sociale dumping opgevoerd. Uitgangspunt van de Wet is de toepassing van de Franse arbeidswetgeving op alle in Frankrijk tewerkgestelde
werknemers, ongeacht of zij tewerkgesteld zijn door een Franse dan wel een buitenlandse werkgever.

Lees meer

Nieuwe hinderpremies vanaf 1 juli 2017

17.07.2017

vanaf 1 juli worden de rentetoelage en de inkomenscompensatievergoeding voor hinder bij openbare werken vervangen door twee nieuwe hinderpremies: de eigenlijke hinderpremie en de sluitingspremie.

Lees meer

Vestigingswet voor gereglementeerde beroepen wordt afgeschaft

10.03.2017

De vestigingswet schrijft voor dat bepaalde beroepen, door Belgen, enkel uitgeoefend mogen worden wanneer het bewijs wordt geleverd van beroepsbekwaamheid. Via een opleiding en bijhorend attest leverde je, tot nu toe, het bewijs dat je de specifieke beroepskennis verworven had.

Lees meer

De verplichte inschrijving van de syndicus in de KBO

08.02.2017

Elke Vereniging van Mede-Eigenaars (VME) moet zich vandaag inschrijven bij de kruispuntbank voor ondernemingen (KBO). Hierdoor ontvangt ook een appartementsgebouw, een kantorencomplex of bedrijvenpark een ondernemingsnummer (KBO-nummer), dat verplicht op alle briefwisseling vermeld dient te worden.

Lees meer

Keuzebeding in een huwelijkscontract als alternatief voor een glazen bol?

29.07.2016

Mensen worden om de oren geslagen met allerlei informatie waarbij de indruk wordt gewekt dat, als geen stappen worden ondernomen naar de volgende generatie toe, de gevolgen hiervan catastrofaal zullen zijn. Echter, veel van die stappen hebben een groot nadeel: de gevolgen zijn definitief en onherroepelijk en laten geen flexibiliteit toe.

Lees meer

Verstrengde reglementering voor het tewerkstellen van personeel in Frankrijk

25.03.2016

Emmanuel Macron, toenmalig Minister van Economie en de huidige Franse President, heeft, met de Wet van 6 augustus 2015, de strijd tegen ‘sociale dumping’ opgevoerd. Uitgangspunt van de Wet is de toepassing van de Franse arbeidswetgeving op alle in Frankrijk tewerkgestelde werknemers, ongeacht of zij tewerkgesteld zijn door een Franse dan wel een buitenlandse werkgever.

Lees meer

Zoek je een boekhouder/accountant? Titeca Accountancy is je ondernemersklankbord, dicht bij je in de buurt.

Kantoor Roeselare
Kantoor Brugge
Kantoor Knokke
Kantoor Merelbeke
Kantoor Waregem
Kantoor Gent
Kantoor Moeskroen
Kantoor Ieper
Kantoor Maldegem
Kantoor Kortrijk

Of contacteer ons via

+32 (0)51 26 82 68
info@titeca.be

Accountancy en fiscaliteit
Structurering groeibedrijven
Begeleiding familiale ondernemingen
Juridische ondersteuning
Startersadvies
ESF
MSI Global Alliance
Europese Unie
Vlaanderen
IAB
Privacy
Disclaimer
Algemene voorwaarden
Cookiebeleid
maister_logo-3-blue.png