Ocular, creëert digitale ervaringen die raken

deel dit verhaal via

Nie gaan, dá ga nie!  That’s the spirit van Titeca Accountancy, waarmee onze experten dagdagelijks in dialoog gaan en co-ondernemen met de klant-ondernemer. Wij ontzorgen jou en bieden oplossingen op maat voor allerlei uitdagende vraagstukken.

 

Trots op de vele klanten die niet bij de pakken bleven zitten, laten we hen in de reeks ‘Ondernemershelden van Titeca’ graag aan het woord, want, ook als het even moeilijk gaat, moeten we vooral ‘doen en deuredoen’!

 

Hoe gaat het ermee?

 

We vroegen het aan klant-ondernemer Nicolas Vanden Avenne, zaakvoerder van Ocular uit Zwevezele, een technologiebedrijf actief in de creatie van digitale ervaringen..

 

“Heel goed. Momenteel zijn wij druk in de weer met het ontwikkelen van een nieuw product, dat we heel binnenkort (eind augustus) op de markt zullen brengen.  Spannend!  De laatste maanden is iedereen hier intens mee bezig, en we kijken er dan ook met veel enthousiasme naar uit.”

Welk effect had de lockdown op jullie activiteit?

 

“Een jaar geleden werd ons computersysteem gehackt.  Daarop hadden wij resoluut beslist om alle programma’s over te zetten op de cloud, met als resultaat dat wij tegen de start van de lockdown de switch naar thuiswerk zonder enige moeite konden doorvoeren.

 

Op strategisch vlak hadden we ons in het begin voorgenomen, om het werk voor de orders die nog in de pipeline zaten, te spreiden tot aan het groot verlof.   Zo konden wij tijdelijke werkloosheid voor onze medewerkers tot een minimum beperken.”

 

 

Welke kansen zag jij voor Ocular?

 

“Wij ontwikkelen allerlei toepassingen op vlak van interactietechnologie en contextbewuste software voor o.a. musea, bezoekerscentra, commerciële ruimtes, beursstanden en training centers. 

 

Door corona stonden onze klanten plots voor een nieuwe uitdaging: hoe social distancing garanderen in hun zaak? Onze developers vonden een manier om met de technologie die we reeds in huis hadden, een camera, een mobiel tv-scherm, en de bijhorende elektronica, tot één gebruiksvriendelijke tool te combineren: ‘de interactieve bezoekersteller’.  Een quick-win, waarmee we onze klanten onmiddellijk konden ontzorgen.  Het succes van deze gebruiksvriendelijke tool opende ook internationaal de deuren naar Nederland, Kroatië, en Duitsland.”

 

 

 

Plannen voor een digitale toekomst?

 

“Sinds de pandemie wordt  de combinatie van een fysiek verkooppunt, zoals een winkel, een showroom of een beursstand, met een digitaal kanaal een belangrijk gegeven.  Video-conferencen met elkaar, wordt intussen algemeen als alternatief aanvaard i.p.v. kostbare reistijd te verliezen om fysisch bij de klant op bezoek te gaan.

 

Met deze shift in het vooruitzicht, heeft Ocular nu een nieuwe software ontwikkeld om de showroom/beursstand virtueel in beeld te brengen.  Het is onze bedoeling voor de klant een optimale beleving te creëren waarbij we de fysieke en online wereld met elkaar integreren.  Zo ontstaat er een extra schakel in het verkoopproces ter aanvulling van het fysieke gesprek.

 

Het concept van het virtualiseren van de showroom, zat reeds geruime tijd in de ‘creatieve-ideeën-box’ van Ocular.  Door de vele annuleringen van beurzen en netwerkevents was de opportuniteit om iets met dit idee te doen, plots een realiteit. 

 

Ik ben er hoe dan ook van overtuigd dat de versnelde shift op vlak van digitalisering die we nu met zijn allen noodgedwongen meemaken, zich ook in de toekomst zal verder zetten.”

Wat is jouw ondernemerstip?

 

“In de huidige economie is het van cruciaal belang om flexibel en wendbaar om te gaan en zich constant aan te passen aan de nieuwe bedrijfsmatigheden.  Veerkracht, is een noodzakelijke kwaliteit om als ondernemer te overleven.  Uit onze grootste uitdagingen haalden wij achteraf de meeste groei, en daar zijn we trots op.”

Iedere uitdaging biedt een nieuwe opportuniteit!” 

Ocular_Nicolas Vanden Avenne_DSC06468.jpg

Gerelateerde verhalen