De KMO-groeisubsidie draait ook in coronatijden op volle toeren!

deel deze publicatie

Steun om te groeien

De kmo-groeisubsidie ondersteunt kmo’s die een strategische groeisprong willen realiseren door transformatie, innovatie of internationalisatie.  De subsidie dient voor het verwerven van de ontbrekende kennis die nodig is om dat groeitraject succesvol te realiseren.

 

Om die bijkomende expertise of knowhow in te winnen kan gekozen worden voor de aankoop van extern advies of voor de verankering van de kennis in de onderneming door de aanwerving van een strategisch profiel.  Een combinatie van beide kan ook.

 

Om voor de subsidie in aanmerking te komen moet er sprake zijn van een ‘kantelmoment’.   Je moet kunnen aantonen dat het groeitraject een substantiële en nieuwe wending geeft aan de huidige bedrijfsvoering en een grote impact heeft op meerdere bedrijfsprocessen. 

 

Voor extern advies kan een tussenkomst van 50% in de factuur van de dienstverlener worden bekomen met een maximum van 25.000 euro.   

 

Voor de aanwerving van een strategisch profiel voorziet de steunmaatregel een tussenkomst van 50% in het brutojaarloon van het eerste werkjaar, ook weer met een maximum van 25.000 euro.

 

Indien van beide luiken tegelijkertijd wordt gebruik gemaakt, kan de subsidie oplopen tot 50.000 euro. 

 

De kmo-groeisubsidie kan om de twaalf maanden aangevraagd worden.

 

Ook in coronatijden

Ook ondernemingen getroffen door de  coronacrisis kunnen op de kmo-groeisubsidie een beroep doen. Het verkennen van nieuwe markten of het herbekijken van de bevoorradingsketen ten gevolge van het coronavirus kan immers als ‘kantelmoment’ aanvaard worden.

 

De overstap naar e-commerce is ook zo’n kantelmoment.  Bedrijven zetten nu massaal in op webshops, sociale media en digitale advertenties om de terugval van verkoop op fysieke locaties op te vangen.  Het inwinnen van extern advies rond online marketingstrategie of de aanwerving van bijvoorbeeld een digital marketeer zijn dan ook subsidiabele kosten waarvoor via de kmo-groeisubsidie een tussenkomst kan gevraagd worden.

 

Er zijn sedert de invoering van de coronamaatregelen trouwens bijna dubbel zoveel aanvragen voor kmo-groeisubsidie ingediend als in dezelfde periode vorig jaar, meldde VLAIO onlangs in een persbericht : in de periode tussen 16 maart en 27 april werden 94 aanvragen ingediend, tegenover 53 in 2019.  Vlaams minister van Economie Hilde Crevits verklaarde naar aanleiding hiervan : “Vlaanderen is toonaangevend op het vlak van innovatie en ontwikkeling van nieuwe producten. In deze barre tijden zie je dat onze bedrijven bijzonder creatief op zoek gaan naar producten en instrumenten die ons helpen in dit nieuwe leven.”

 

Heeft jouw onderneming ook een creatieve oplossing bedacht om het hoofd te bieden aan de coronacrisis en is zij hierdoor voor een stuk een nieuwe koers gaan varen, neem dan gerust contact op met onze subsidie-expert.  De kans is immers groot dat ook jouw onderneming in aanmerking komt voor de kmo-groeisubsidie.

 

Indien je hierover meer informatie wenst, contacteer ons dan op het nummer 051 26 82 68  of via e-mail naar info@titeca.be.

Gerelateerde publicaties