Nieuws  |  

17.08.2023

Hoe haal je het beste uit jouw evaluatiebeleid?

Heb je een vraag over dit artikel?
Contacteer ons hier!

Als er geen cultuur bestaat van regelmatige, behulpzame feedback, voelen werknemers zich vaak ondergewaardeerd ā€“ ze weten soms niet wat ze goed of fout doen en zullen zich tijdens hun werk ongemakkelijk voelen. Nochtans biedt regelmatige feedback zowel voor jou als voor jouw medewerker heel wat voordelen.

Men denkt vaak aan het klassieke jaarlijkse evaluatiegesprek wanneer men medewerkers wenst te evalueren en te coachen. De tijd van Ć©Ć©n enkel evaluatiegesprek per jaar is echter voorbij. Deze manier van beoordelen is op vandaag niet meer voldoende om medewerkers betrokken en gemotiveerd te houden. Te vaak houdt het jaarlijkse evaluatiegesprek zich alleen bezig met hoogwaardige prestaties en doelstellingen, niet met de dagelijkse prestatieverbeteringen die medewerkers kunnen maken.

Het veelvuldig uitwisselen van feedback lijkt een grote tijdsinvestering. Maar wat als de voordelen die je eruit haalt deze tijdsinvestering meer dan waard is? We overlopen vier belangrijke voordelen van een goed doordacht evaluatiebeleid.

Ā 

Waardevolle medewerkers blijven loyaal en betrokken

Door regelmatig feedback te organiseren, maak je de organisatiedoelen duidelijker, tastbaarder en transparanter. Dit maakt het gemakkelijker voor medewerkers om hier gericht naartoe te werken. Ze zien de doelen van het team of de organisatie meer als doelen van zichzelf en zullen net dat stapje harder zetten. Medewerkers voelen zich extra loyaal en gemotiveerd.

 

Eventuele problemen blijven beperkt

Regelmatige feedback uitwisselen, stelt de onderneming in staat om snel in te spelen op mogelijke problemen. Moeilijkheden en ontwikkelpunten worden op tijd ontdekt en kunnen dus ook tijdig aangepakt worden vooraleer deze tƩ groot of onoverkomelijk worden.

 

Je doet zelf ook nieuwe inzichten op

Stimuleren van wederkerige feedback, en dus de medewerker ook de kans te geven om constructieve feedback te uiten, zorgt ervoor dat je als ondernemer voeling behoudt met wat er leeft op de werkvloer. Je krijgt informatie vanuit een ander perspectief. Zo krijg je zeer nuttige en vaak ook noodzakelijke feedback voor het verbeteren van de werkprocessen.

 

Je bent wendbaarder en kan vlotter inspelen op evoluties

Door de steeds veranderende economische omgeving moeten organisaties zich continu kunnen aanpassen. Door vlot en regelmatig feedback te geven aan medewerkers, bevorder je een bedrijfscultuur waarin medewerkers continu leren, groeien en zich aanpassen. Dit zal leiden tot een hogere productiviteit, efficiƫntie Ʃn meer betrokkenheid.

Dit betekent niet dat het formele evolutiegesprek aan de kant moet worden geschoven. Het betreft een EN-EN verhaal: de combinatie van regelmatige feedback en een jaarlijks formeel gesprek geeft het beste resultaat.

Het formeel gesprek schept een kader op lange termijn, zowel op organisatieniveau als op niveau van de medewerker. Er wordt stilgestaan bij de samenwerking in het algemeen, bij de toekomst van de onderneming en de toekomst van de medewerker binnen de onderneming. Welk potentieel heeft de medewerker? Waar wenst hij naartoe te groeien? Zijn er mogelijkheden in de organisatie om door te groeien, verticaal of horizontaal? Hoe kan de medewerker zijn talenten het best inzetten om deze doorgroei mogelijk te maken?

In continue feedbackgesprekken worden vooral kortetermijndoelstellingen geƫvalueerd en concrete groei- en ontwikkelpunten voor de medewerker besproken. Deze informele feedback garandeert een praktische opvolging van het werk op korte termijn en zorgt ervoor dat de medewerker in lijn functioneert met de vooropgestelde organisatiedoelstellingen en teamdoelstellingen. Helder omschreven functieprofielen bieden hierbij de beste ondersteuning.

Er ontstaat een win-winsituatie: Medewerkers voelen dat hun stem telt en krijgen kansen om te groeien. Dit verhoogt hun betrokkenheid en loyaliteit naar de organisatie toe. Daarnaast stijgt de kwaliteit van de werkresultaten en ben je in staat om waardevolle medewerkers te motiveren en te behouden.

 

Aarzel zeker niet onsĀ hierĀ te contacteren bij vragen.

Wil je hiermee aan de slag maar weet je niet goed waar te beginnen? Maak dan hier een afspraak met onzeĀ proĀ experts!Ā