Nieuws  |  

2.02.2023

Meegroeien in een nieuwe economische realiteit

Heb je een vraag over dit artikel?
Contacteer ons hier!

Ondernemen, het is vandaag geen walk in the park. Hoge inflatie, stijgende rentes en de grondstoffen- & energiecrisis. Het hoort er allemaal bij. Neem nu elektriciteit: de prijs van 1kWh bereikte op zijn piek maar liefst viermaal het oorspronkelijke tarief. Ondertussen zakte die prijs opnieuw tot de helft, maar dat betekent vandaag wel nog steeds een prijsstijging van 100%. Constante tariefwijzigingen zijn voor elke organisatie een nieuwe realiteit.

En die economische situatie roept bij veel mensen vragen op:

  • Verdien ik nog wel geld?
  • Moet ik mijn prijs verhogen en hoeveel?
  • Kan ik nog investeren of moet ik besparen?
  • Moet ik mijn productie deels of tijdelijk stilleggen?
  • Op welke producten en diensten verdien ik de gewenste marge?
  • Moet ik mijn focus verleggen?

Bij Titeca pro accountants & experts formuleerden wij als antwoord hierop, een stappenplan waarmee jij scoort in de realiteit van vandaag.

  1. Ken en benoem je meerwaarde
  • Waar staat jouw organisatie voor?
  • Wat is je grootste sterkte?
  • Waarom kiest een klant voor jou en niet voor de concurrentie?

Leg jouw strategie & visie vast en communiceer er duidelijk over met jouw medewerkers en klanten. Zo onderscheid je je niet enkel van je concurrenten, maar het helpt je om doorheen alle veranderingen de juiste koers te behouden. Ook voor je medewerkers is dat belangrijk. Want als zij begrijpen waar je als organisatie naartoe wil, kunnen zij daar nog impactvoller aan bijdragen. Als daarnaast ook je klanten de meerwaarde van jouw producten of diensten inzien, ervaren en waarderen, begrijpen zij de prijs die je daarvoor vraagt.

Meer info? Onze strategische experts helpen jou hier graag mee.

2. Verduidelijk je kostenstructuur
Dit is misschien wel de belangrijkste stap! Leg met behulp van Titeca jouw kostenstructuur open en maak een onderverdeling tussen vaste, variabele en semi-vaste kosten. Zo wordt het heel precies duidelijk welke impact prijsstijgingen hebben, aan welk product of welke service jij hoeveel verdient en hoe jij je winst(marge) kan behouden.

Vaste kosten: Kosten die quasi gelijk blijven wanneer je meer of minder produceert.

  • huur, lonen vast personeel, administratiekosten, onderhoud & herstellingen, …

Variabele kosten: Kosten die afhankelijk zijn van het aantal verkochte eenheden.

  • grondstoffen, interim-personeel, verpakkingen, onderaannemingen, …

Semi-vaste kosten: In de realiteit zien we dat er ook semi-vaste kosten zijn. Elke vaste kost is eigenlijk een semi-vaste kost, die afhankelijk van grote productieverschillen in typische plateaus kan stijgen of dalen. Die kost is veel minder gevoelig dan echte variabele kosten.

  • huur bijkomende opslagplaats, commissielonen, uitbreiding personeel, …

Winst: heel eenvoudig … wanneer je alle kosten aftrekt van je omzet en een positief resultaat bekomt, dan heb je winst gemaakt. Het winstpercentage noemen we rendement.

Break-evenpunt: het punt waarop alle vaste kosten gedekt zijn en je kan beginnen winst maken. Hoe lager het break-evenpunt, hoe sneller je winst maakt. Je break-evenpunt stijgt wanneer de vaste kosten stijgen en je de verkoopprijs niet verhoogt. Dan zal je meer moeten verkopen om winst te maken. Als je ervoor kiest om de prijzen te verhogen, zal je break-evenpunt opnieuw verlagen en kan je sneller al jouw kosten dekken.

Samen met jou pakken wij bij Titeca deze complexe materie aan, zorgen we dat jij een duidelijk overzicht hebt van jouw kosten en berekenen we welke actie jij moet ondernemen om financieel gezond de toekomst in te gaan. En meer nog, we bekijken ook met wélke diensten en producten je precies geld verdient en helpen je zo om beredeneerde keuzes te maken op basis van de cijfers.

3. Neem actie
Omarm de nieuwe realiteit, blijf niet hangen in het verleden en focus op de nieuwe kansen die zich nu voordoen.Als bedrijfsleider ben je een voorbeeld. Neem actie om te kunnen blijven meegroeien, evolueren en voortbestaan.

De kans is groot dat je daarvoor jouw prijzen moet verhogen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de kosten één op één door te rekenen en je winst te bewaken. Of je kan ook de kosten met marge doorrekenen, zodat je ook jouw effectieve winstpercentage (rendement) kan behouden. Bekijk samen met jouw klantverantwoordelijke welke kosten er zijn, hoe je die kan incalculeren en op welke manier je best met jouw klanten communiceert. Wij zijn er voor je, bij elke stap.

Wil je meer te weten komen over hoe je jouw winst kan bewaken? Maak dan hier een afspraak met onze strategie experts!