verhalen  |  

Klanten

Callens, warm bedrijf met menselijke waarden

Sector

Locatie

Waregem

Delen

Dit keer gingen we op bezoek bij een uit de kluiten gewassen klantondernemer, Callens, een Belgisch familiebedrijf in Waregem, opgericht in 1966.

Belgisch familiebedrijf

Nog voor je bij Callens binnenloopt, merk je de sterk menselijke toets van het bedrijf op. Een reuzeaffiche met de gezichten van de medewerkers staart je aan. En eens binnen in de ontvangstruimte kan je de fotoā€™s van de stichters Willy & Lena Callens niet missen, geflankeerd door de sterke slogan:Ā 

ā€œAchter dit bedrijf zit een geschiedenis. Achter deze geschiedenis staat een familie.ā€

Bam! Een mooie binnenkomer. In ruim een halve eeuw groeide Callens uit tot een van A tot Z geĆÆntegreerde partner in warmte- en luchttechnieken voor de procesindustrie.

Warm en daadkrachtig

Met veel respect voor wat Willy en Lena Callens opbouwden, staat vandaag de 2e generatie aan het roer van een, letterlijk en figuurlijk, warm familiebedrijf.

CEOā€™s Annick Callens en Windy Moerman winden er geen doekjes om. ā€œHet leveren van topkwaliteit, vanuit een doorgedreven kennis, met de juiste timing en een daadkrachtige service, zit in ons DNA. Hierdoor kunnen wij onze klanten altijd bieden wat ze van ons verwachten: snelheid, betrouwbaarheid en zekerheid!ā€

Afbeelding van test

test

ā€œTiteca is dĆ© partij voor familiebedrijven om de emotionaliteit weg te nemen waar nodig en alles zakelijk te benaderen met een menselijke aanpak. Het is ook de ideale partij om de emotionaliteit een stukje toe te laten waar nodig.ā€

Pur sang ondernemerschap

Bij de start was dit bedrijf gespecialiseerd in CV en sanitaire toepassingen voor residentiĆ«le villaā€™s, appartementen, restaurants, ā€¦ In jaren ā€˜70 deed Willy Callens zijn intrede in de industrie. En zo werd Callens in de loop der jaren Ć©Ć©n van de meest toonaangevende aanbieders in de industriĆ«le warmtewereld in BelgiĆ«.

ā€œWilly was een West-Vlaamse ondernemer pur sang. Hij durfde echt risicoā€™s te nemen. Willy stond dicht bij zijn klanten, gekend voor hoge kwaliteit, snelheid, goeie service en dat dag en nacht.

In 2003 namen we een bedrijf over met belangrijke waarden en normen. Die ā€˜customer intimacyā€™ is nog steeds Ć©Ć©n van de belangrijkste basiswaarden van dit bedrijf. Het bedrijf had toen klanten in heel wat verschillende sectoren: particulieren, scholen, restaurants, industrie, overheid, ā€¦ We namen vrij snel de beslissing om enkel te focussen op de industrie. We brengen nu niet enkel de temperatuur naar de juiste ruimte. Vandaag brengen we hoofdzakelijk de temperatuur naar de juiste machine, naar het productieproces van bedrijven.ā€

Van bier tot auto

ā€œOnze klanten zijn grote industriĆ«le bedrijven die warmte of koeling nodig hebben in heel diverse sectoren zoals de voedingsindustrie, brouwerijen, de textiel-, hout- en bouwsector. Denk maar aan de productie van vloerbekleding bijvoorbeeld. Ook de farmaceutische, automobiel en petrochemische sector ondersteunen we.

En dat allemaal hoofdzakelijk in BelgiĆ«. Callens is marktleider in Vlaanderen en wil dat ook worden in WalloniĆ«. We hebben een kleine vestiging in de Kempen (Geel) en koesteren nog ambities voor Nederland en Noord-Frankrijk. Voor onze Belgische klanten met bedrijven in het buitenland: Portugal, Litouwen, ā€¦ leveren we ā€˜containerized solutionsā€™. Deze klanten werken dan samen met een lokale partner voor service en onderhoud. Callens volgt de groei van de klanten. Recent namen we het Nederlandse bedrijf Optimum over, gespecialiseerd in geurverbrandings- en warmteterugwinningstechnologieā€

Van bier tot auto

ā€œOnze klanten zijn grote industriĆ«le bedrijven die warmte of koeling nodig hebben in heel diverse sectoren zoals de voedingsindustrie, brouwerijen, de textiel-, hout- en bouwsector. Denk maar aan de productie van vloerbekleding bijvoorbeeld. Ook de farmaceutische, automobiel en petrochemische sector ondersteunen we.

En dat allemaal hoofdzakelijk in BelgiĆ«. Callens is marktleider in Vlaanderen en wil dat ook worden in WalloniĆ«. We hebben een kleine vestiging in de Kempen (Geel) en koesteren nog ambities voor Nederland en Noord-Frankrijk. Voor onze Belgische klanten met bedrijven in het buitenland: Portugal, Litouwen, ā€¦ leveren we ā€˜containerized solutionsā€™. Deze klanten werken dan samen met een lokale partner voor service en onderhoud. Callens volgt de groei van de klanten. Recent namen we het Nederlandse bedrijf Optimum over, gespecialiseerd in geurverbrandings- en warmteterugwinningstechnologieā€

ā€œWe jeunen ons!ā€

De taken tussen Windy en Annick zijn goed verdeeld. Zij aan zij werken ze complementair om de operationele werking van het bedrijf te verzekeren. Windy en Annick zijn elkaars klankbord om de verdere strategie van Callens op korte en lange termijn te bewaken.

ā€œWe nemen alle beslissingen samen. Er is een sterke kruisbestuiving tussen Annick en mij. Het is de combinatie tussen, mijn soms impulsieve ondernemingsinstinct, en de eerder voorzichtige controlerende aanpak van Annick. Die gulden middenweg zorgt ervoor dat we een mooi groeitraject hebben afgelegd zonder de continuĆÆteit te verliezen.

We ā€˜jeunenā€™ ons hier, voor ons draait het niet om geld. We wensen vooral graag het schip van de eerste generatie succesvol over te varen naar de 3e generatie. Met onze gesprekken over Callens prikkelen we de interesse van onze 3 kinderen. We beantwoorden hun vragen, maar geven ze vooral de vrijheid om kind te zijn.

Ā 

Waarachtig

ā€œAnnick en ik voegden heel wat menselijke waarden toe: eerlijkheid, hartelijkheid, loyauteit, openheid, transparantie. Zo worden de 200 medewerkers van Callens ook onze ambassadeurs. Als familiebedrijven niet meer werken, is het omdat ze de foute klemtoon leggen. Callens is een ā€˜familiebedrijfā€™, geen ā€˜bedrijfsfamilieā€™. Het bedrijf gaat steeds voor, er mogen geen persoonlijke issues op tafel liggen bij beslissingen.ā€

Big enough to cope, but small enough to care

ā€œOver de laatste 50 jaar beleverden we 3000 industriĆ«le klanten. We zijn markleider met 50% marktaandeel. We leggen het bedrijf geen vaste groeidoelstelling op. We groeien organisch en kijken uit naar interessante opportuniteiten en bedrijfsovernames. We willen niet door het bedrijf gegijzeld worden. We genieten ervan onze kinderen te zien opgroeien.

Ook onze medewerkers zien groeien geeft ons voldoening. Als je met je wagen rijdt en je hebt het gevoel dat je snel genoeg rijdt, dan steekt er je gegarandeerd een wagen voorbij. En heb je het gevoel dat je alles onder controle hebt, dan rij je niet snel genoeg. Kortom, Callens groeit om de concurrentie voor te blijven. Groeien is uiteraard geen doel op zich. We kiezen voor gewortelde en beredeneerde groei zonder de continuĆÆteit te verliezen. Daā€™s ondernemen!ā€

Ver voorbij de cijfers

ā€œEmmanuel Titeca zetelt in onze adviesraad. We leerden hem in 2001 kennen bij de overname van een concurrent. Emmanuel had zoveel kennis die we nergens anders vonden. We groeiden als klant bij Titeca. Snel vertrouwden we ook onze boekhouding toe, het contractbeheer. We kunnen er ook terecht voor sociaal, juridisch advies en financieel advies, ā€¦ Veerle is onze dossierbeheerster. Emmanuel was ook een goede bondgenoot om de emotionele mijlpalen, die er ongetwijfeld in elk familiebedrijf zijn, te begeleiden.ā€

ā€œTiteca is dĆ© partij voor kleine en grote familiebedrijven om de emotionaliteit weg te nemen waar nodig en alles zakelijk te benaderen met een menselijke aanpak. Anderzijds is het ook de ideale partij om de emotionaliteit een stukje toe te laten waar nodig.ā€

We werken intussen reeds 17 jaar samen met Titeca. Emmanuel Titeca verstond ook de emotionaliteit van de stichter Willy Callens tijdens de generatiewissel. Een heel nauwe relatie dus.ā€

Delegeren is leven

ā€œWe worden fantastisch goed begeleid, door partners als Titeca, onze adviesraad en andere consultants. Daardoor kunnen we meer en meer delegeren en bewaken we ook continue het evenwicht in het leven. Annick haar vrije tijd gaat naar haar gezin. Ze zorgt voor een veilige en warme thuisomgeving voor de kinderen.Ā  Naast het gezin hou ik ook van een sportieve uitdaging, om de paar dagen kriebelt het om te gaan sporten. Gelukkig maar want ik hou er enorm van om culinair te gaan eten. Tweemaal per jaar probeer ik de riem eraf te leggen en te reizen met de kinderen.ā€

Zit ondernemen ook in jouw bloed?

Deel je dromen met ons. Titeca gaat veel verder dan de begeleiding van je boekhouding. Ontdek het uitgebreide Titeca-dienstenaanbod en de andere boeiende ondernemersverhalen.