verhalen  |  

Klanten

Rietveld Projects, tijdloze esthetiek en bezield ondernemen

Sector

Locatie

Koksijde en Gent

Delen

De broers, Peter en Thomas Moerman, delen een uitgesproken passie voor kwaliteit, esthetiek en tijdloosheid. De gebouwen die ze realiseren met Rietveld Projects doorstaan probleemloos de tand des tijds en blijven inspireren. 

De Moerman-broers, beetje anders in de bunker

Peter en Thomas, groeiden op in een bijzonder huis in de Rietveldstraat in Beervelde (Genste regio). Het huis waarin ze woonden werd door de buren weleens de bunker genoemd. De broers voelden zich van jongs af aan een tikkeltje anders en dat vonden ze prima. Het is het jeugdverhaal van de Moerman-broers. Peter kijkt met warme gevoelens terug op zijn jeugd, waar de zaadjes voor Rietveld Projects reeds geplant werden.

‘Ons ouderlijk huis is aan de voorkant volledig gesloten en achteraan heel open. Het is een creatie van architect Piet Gellynck, een vriend van mijn ouders. Dankzij onze ouders groeiden we op met een sterke liefde voor esthetiek. Ze spaarden maanden of zelfs jaren voor een mooi kunst- of meubelstuk. Een van die meubelstukken was de ronde Tullip-keukentafel van Eero Saarinen. Aan die tafel bespraken wij alles. Van kleins af aan werden we betrokken bij de beslissingen die het hele gezin aangingen. Die tafel staat nu nog bij mijn broer thuis.’ 

West-Vlaamse werk-onder-nemers bouwen op patattenveld

De Moerman-broers kregen hun passie voor esthetiek en ondernemen met de paplepel mee. Hun ouders waren geen ondernemers, althans niet in de strikte zin van het woord. ‘Mijn vader, afkomstig van de kust, werkte op de raffinaderij van Esso in Antwerpen, mijn moeder, een Brugse, was veertig jaar lang hoofdverpleegster binnen UZ Gent. Over West-Vlaamse werk-onder-nemers gesproken.

 

‘Wij waren altijd als eersten op school, mijn moeder opende de polykliniek om 7.30 u. stipt. Daar stond ze op. Samen met onze grootvader, richtten onze ouders in 1992 Vervamo op, een bescheiden patrimoniumvennootschap. Ze legden hun spaarcenten samen en lieten een, voor die tijd, opvallend gebouw zetten op een patattenveldvan mijn opa, in Sint-Michiels (Brugge). Het is van de hand van de toen jonge Benny Govaert, die later furore zou maken met Govaert en Van Houtte, tevens het architectenbureau waarmee we ondertussen al heel wat mooie projecten realiseerden.

Rietveld-logo ontworpen tussen tandpasta

Peter en Thomas werden niet meteen ondernemer. Peter ging na zijn ecomonie en Vlerick studies, aan de slag als marketeer bij Unilever in de personal care afdeling (tandpasta’s, deodoranten, …), terwijl Thomas carrière maakte in de vastgoedsector. Tijdens zijn middagpauzes dacht Peter na over een eigen bedrijf. Het is daar dat hij, het intussen bekende logo van Rietveld Projects ontwierp. De naam is een eerbetoon aan de Rietveldstraat, waar de broers opgroeiden, en ook verwijzing naar hun voorliefde voor het werk van de bekende ontwerper en architect, Gerrit Rietveld.

‘In 2004 was het zover, Rietveld stond in de steigers, we zaten samen met onze ouders, een makelaar, een advocaat en een boekhouder. Die ‘boekhouder’, Emmanuel Titeca, maakte een grote indruk op ons. Hij viel op door de grote kennis waarmee hij sprak. We besloten meteen om klant te worden bij Titeca in Roeselare.’

‘Tijdens dat eerste gesprek kregen we al meteen een gouden tip van Emmanuel om een eigen patrimonium op te bouwen. Zo investeerden we van bij het begin onze winst meteen terug in de zaak. 

Inside out … over gewichtig en gouden advies

Sinds 2004 is de band tussen Rietveld Projects en Titeca heel sterk.

‘Titeca, kent Rietveld Projects door en door, ‘inside out’ en zij hebben een echte helikopterview. En niet enkel wat Rietveld Projects betreft.  Titeca kent zowat heel ondernemend Vlaanderen.  Twee keer per jaar overleggen we met onze accountant/dossierbeheerder om de cijfers en vooruitzichten van Rietveld Projects te bespreken.  We werken niet met investeerders, we willen alles zelf in de hand houden, ook een gouden advies van Titeca.’

Het is ook mede onder stimulans van Titeca dat de twee broers besloten om zich ook op de verhuurmarkt te wagen. ‘We verhuren loodsen en kantoren aan bedrijven. Die poot van onze onderneming is langzaam gegroeid, maar we zetten er steeds meer op in.’

Afbeelding van test

test

'Rietveld Projects is meer dan een merk, het is een kwaliteitslabel net als de service van Titeca.'

Ku(n)stig anders, zij naar links, wij naar rechts

Inmiddels hebben ze een tweede kantoor in Gent, maar Rietveld Projects maakte tot nog toe vooral naam en faam aan de Belgische kust, waar ze hoge ogen gooien met hun minimalistische architectuur en oog voor kwaliteit. Daarmee staan hun realisaties haaks op de doorsnee kustresidentie.

‘De Rietveld-slogan luidt: omdat toparchitectuur ons verbindt. We werken enkel met toparchitecten: Govaert en Vanhoutte, CAAN, Element, Callebaut. We werken ook bijna altijd met dezelfde aannemers. Dat is de enige manier om zoveel gedaan te krijgen met een kleine ploeg. Onze projecten zijn steeds eigenzinnig. Als iedereen naar links gaat, gaan wij naar rechts. We gaan voortdurend op zoek naar nieuwe materialen en stijlen. We willen origineel blijven.’ 

Bouwen aan een legacy, strenge merknaambewaking

Rietveld Projects is meer dan een merk, het is een kwaliteitslabel net als de service van Titeca.

‘Het is ons streven dat zelf een Rietveld-leek onze gebouwen op het eerste gezicht herkent. Wat we doen gaat ver voorbij een inkomen vergaren, het is onze missie om een legacy uit te bouwen. Elk gebouw is een referentie van kwaliteit en tijdloosheid voor het volgende. We sluiten geen compromissen op vlak van kwaliteit en architectuur, zelfs als we daardoor minder winst maken. We bewaken onze merknaam zorgvuldig, een tip die ik aan elke ondernemer kan geven.’

‘Ik vind het belangrijk om als ondernemer heel goed te weten wat je wilt. Wees onderscheidend. Rietveld Projects is het verhaal van twee broers. Dat maakt ons uniek. Als je als ondernemer geen volger wilt zijn, moet je over een uniek DNA beschikken, iets wat niet kopieerbaar is. Zelfs als ik naar een broodjeszaak ga, kijk ik goed rond en vraag ik me af, waar zit hier het onderscheidend vermogen. Ik vind het ook essentieel om regelmatig nieuwe accenten te leggen. Er zijn bijvoorbeeld te veel horecazaken die vijftien jaar geleden heel vernieuwend waren en zich vandaag nog exact hetzelfde aanbieden en dus intussen achterhaald zijn. Blijf groeien en evolueren.’ 

‘Een van de grootste uitdagingen waarmee we zelf als ondernemer kampen, is het verkrijgen van vergunningen. Gelukkig kunnen we ook op juridisch advies van Titeca rekenen.’

‘Haast u, langzaam!’

Peter en Thomas houden zich aan het advies van hun grootvader.  ‘Die zei altijd: haast u langzaam.  We zouden sneller kunnen groeien door mastodonten van gebouwen te zetten, maar dat is niet onze ambitie. Elk project is voor ons even belangrijk en we volgen elke klant persoonlijk op. Dat is een groot verschil met projectontwikkelaars die 150 appartementen tegelijkertijd verkopen. Er is dan weinig of geen connectie met de klanten.’

‘Je moet als ondernemer naar je talenten kijken. Voor ons is dat kleinschalige projecten vormgeven en klanten persoonlijk begeleiden. Als ik dertig medewerkers op kantoor zou hebben, zou ik daar heel ongelukkig van worden. Ooit eiste onze neiging om alles zelf in de hand te houden wel de tol van mijn gezondheid. Dat heb ik nu gelukkig afgeleerd. Mijn broer en ik hebben intussen kinderen. We nemen hen trouwens regelmatig mee naar werven en betrekken hen bij wat we doen. We vragen hun mening. We dringen niets op, maar we proberen hen op te voeden zoals we zelf ook zijn opgevoed.’

Die sterke familieband vormt een van de drijvende krachten achter Rietveld Projects.  ‘Mijn broer en ik hoeven elkaar maar aan te kijken om te weten wat de ander vindt. Mijn vader hamerde daar echt op toen we kind waren. Hij was nooit kwaad, behalve als mijn broer en ik ruzie maakten.’

Zit ondernemen ook in jouw bloed?

Deel je dromen met ons. Titeca gaat veel verder dan de begeleiding van je boekhouding. Ontdek het uitgebreide Titeca-dienstenaanbod en de andere boeiende ondernemersverhalen.