Vanaf 1 januari 2026 wordt e‑facturatie via Peppol verplicht voor B2B‑facturen tussen Belgische btw‑plichtige ondernemingen. Het Koninklijk Besluit van 8 juli 2025 legde de spelregels definitief vast.
Veel ondernemers blijven echter met vraagtekens zitten. In dit artikel behandelen we enkele veelgestelde vragen over de juridische impact van e-facturatie via Peppol.
1. Als een factuur via Peppol in mijn boekhouding terecht komt, ga ik dan automatisch akkoord met betaling?
Nee. Het ontvangen (en automatisch inboeken) van een e‑factuur via Peppol impliceert géén betalingsakkoord. Je onderneming behoudt het recht om de factuur te controleren en, indien nodig, te betwisten, zelfs na de (voorlopige) inboeking.
Peppol is enkel het uitwisselingsnetwerk. Het al dan niet aanvaarden van een factuur staat daar los van. Een factuur betwisten via de gebruikelijke kanalen (aangetekende brief, e-mail etc.) kan dus nog steeds, maar doe dat wel tijdig.
Lees ook: 5 misverstanden over PEPPOL en e-invoicing
2. Wordt de betaling ook uitgevoerd via Peppol?
Nee. E-facturatie via Peppol wijzigt de betaalwijze en -verplichting niet: je betaalt zoals voorzien in je contract of algemene voorwaarden (overschrijving, betaallink/QR-code, …). Ook de betaaltermijnen blijven gelden zoals wettelijk bepaald of zoals contractueel overeengekomen.
3. Kan ik als leverancier een betaalherinnering versturen via Peppol?
Neen, je kan niet automatisch herinneringen versturen via Peppol. Een betalingsherinnering versturen kan altijd via e-mail en is ook mogelijk via sommige softwarepakketten.
Verwijs hoe dan ook altijd duidelijk naar de originele Peppol-factuur en naar de afgesproken betaaltermijn.
4. Wat als ik na 1/1/2026 nog een factuur op papier of in pdf ontvang?
Vanaf 1 januari 2026 is e-facturatie via Peppol verplicht voor B2B-facturen tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Een papieren of pdf-factuur voldoet vanaf dan niet aan de vereisten.
Ontvang je er toch nog? Idealiter stuur je de factuur terug met een gemotiveerde weigering. Uit deze gemotiveerde weigering dient de reden duidelijk te zijn waarom je de factuur niet aanvaardt, namelijk omdat ze niet via het Peppol-netwerk werd verstuurd.
Ga je ook niet akkoord met de inhoud van de factuur? Geef dit dan ook meteen mee in jouw gemotiveerde weigering.
5. Hoe moet ik mijn algemene voorwaarden & disclaimers aanpassen?
Werk als verkoper je algemene verkoopvoorwaarden bij zodat e-facturatie via Peppol contractueel verankerd is. Voorzie daarnaast een disclaimer: Peppol vermindert risico’s, maar sluit fraude niet volledig uit. Interne controles blijven noodzakelijk.
Voorbeeldclausule – e-facturatie via Peppol (verzender):
‘De Verkoper verstuurt facturen elektronisch via het Peppol-netwerk conform EN 16931. De Koper verbindt zich ertoe deze facturen in dat formaat te ontvangen en te verwerken.’
Voorbeeldclausule – risicobeperking/fraudewaarschuwing:
‘Hoewel Peppol de kans op fouten en fraude reduceert, biedt het geen absolute garantie. De Klant blijft verantwoordelijk voor interne controles, waaronder verificatie van leveranciersgegevens, Peppol-ID’s en goedkeuringsprocedures.’
6. Wat als ik een buitenlandse leverancier heb die nog geen Peppol gebruikt?
De verplichting voor e-facturatie geldt enkel voor B2B‑facturen tussen Belgische btw‑plichtige ondernemingen. Tot 1 juli 2030 mag je nog een ‘gewone’ factuur ontvangen uit het buitenland.
Veel landen voeren e-facturatie echter eerder in. Zo ligt de deadline in Frankrijk op 1 september 2026.
Is jouw onderneming al Peppol-proof?
De klok tikt onverbiddelijk verder: 1 januari 2026 komt razendsnel dichterbij. Heb je nog geen stappen gezet richting e-facturatie via Peppol? Dan is het nu écht het moment om in actie te schieten.
Titeca staat klaar om je te begeleiden en van deze wettelijke verplichting een opportuniteit te maken voor jouw onderneming.