Photonics, zaken doen is menselijker geworden

Sector

Evenementen

Locatie

Zottegem

deel dit verhaal via

Nie gaan, dá ga nie!  That’s the spirit van Titeca Accountancy, waarmee onze experten dagdagelijks in dialoog gaan en co-ondernemen met de klant-ondernemer. Wij ontzorgen jou en bieden oplossingen op maat voor allerlei uitdagende vraagstukken.

 

Trots op de vele klanten die niet bij de pakken bleven zitten, laten we hen via onze rubriek ‘Ondernemershelden van Titeca’ graag aan het woord, want, ook als het even moeilijk gaat, moeten we vooral ‘doen en deuredoen’!

 

 

Hoe gaat het ermee? 

 

We vroegen het aan klant-ondernemer Pieter Lambert, zaakvoerder van Photonics uit Zottegem, gespecialiseerd in het verhuren van audiovisuele apparatuur.

 

“We zijn 24/7 bezig, werken in feite veel meer dan ooit voorheen, terwijl onze normale activiteiten voor 90% stil gevallen zijn.  Photonics werd oorspronkelijk opgericht in 2004 als videoleverancier.  Wij verhuren mobiele LED-schermen en bijhorend klank en licht materiaal.  Daarnaast baten wij ook Sotto’s uit, een evenementenhal in Zottegem.  Onze bedrijvigheid is dus volledig gericht op grote evenementen.”

Welk effect had de lockdown op jullie activiteit?

 

“Tot op 13.03 keken wij uit naar een mooi gevulde agenda, met de Ronde van Vlaanderen en andere wielerklassiekers, tal van zomerfestivals, live concerten, Waregem Koerse, jumpings, braderijen, etc. Bovendien stond het EK voetbal op het programma, een enorm project, waarvoor Photonics op een 150-tal verschillende events in 32 steden en gemeenten, dé leverancier zou zijn van videoschermen.

 

Met de komst van corona, werden plots alle geplande events afgeschaft of uitgesteld tot ‘nader bericht’. Ook Sotto’s moest dicht voor het publiek. Op 2 weken tijd stond ons orderboekje op 0, met géén enkel zicht op inkomsten voor de rest van het jaar.”

Ondergaan of ondernemen?

 

“Aanvankelijk hebben we heel wat tijd gespendeerd aan het nadenken over hoe het nu verder moest.  Brainstormen met medewerkers, klanten en leveranciers, over allerlei ideeën om toch, op één of andere manier, iets van centen in het laadje te krijgen. 

 

Gaandeweg groeide het plan om op de site van Sotto’s, een stuk onbenutte tarmac te gebruiken en er een openlucht pop-up bar te creëren.  Met man en macht gingen we aan de slag.  Mede dankzij de hulp van vrienden en sympathisanten, werd ‘SOTTO’s de zomerbar’ op 9 weken tijd, een realiteit!  Half juni gingen we open voor het publiek.  En met succes."

 

Als het niet van corona geweest was, waren wij nooit op het idee gekomen dat Sotto’s, ook verhuurd kon worden als buiten-locatie.  Intussen kregen we reeds verschillende aanvragen van ondernemingen die onze buitenterras willen huren voor kleinschaligere feesten.

 

Zie jij kansen altijd en overal?

 

“Duitsland, dat als 1ste land in Europa, met het idee van openlucht cinema’s op de proppen kwam, deed beroep op Photonics voor het huren van ons grootste mobiele videoscherm (100 M2).  Dit bracht me op een idee voor België.  De festivalweide van Rock Zottegem, leek mij dé plek bij uitstek voor een drive-in cinema en/of concert. 

 

Gesteund door de gemeente, stapte ik naar het cabinet Wilmès en Jambon, waar we aanvankelijk op een resolute ‘no-go’ botsten.  Het was de start van heel wat onderhandelingen, de moed niet verliezen en blijven zoeken naar oplossingen om het drive-in concept ook in ons land te realiseren. 

 

De versoepelingen in maatregelen volgen elkaar zo snel op dat we onze plannen constant moeten bijsturen.  Intussen hopen we dat we weldra ook live voorstellingen kunnen aanbieden volgens een ‘walk-in’ concept, waarbij toeschouwers in bubbels van 15 personen rond een tafel zitten, afgescheiden van de rest."

 

 

 

Wat tovert een glimlach op je gezicht?

 

“In de eventsector zitten we met zijn allen in hetzelfde bootje.  De samenhorigheid is groot.  Gesprekken met klanten en leveranciers gaan niet zozeer meer over de laagste prijs en de kortste levertermijn.  We gaan in dialoog met elkaar vanuit het hart om er samen weer bovenop te komen.”

"Wacht niet af tot corona voorbij is!  Jezelf opnieuw 'uitvinden' is een must voor elke ondernemer in de eventsector!"

Foto Pieter Titeca.jpg

Jouw tip voor een collega-ondernemer?

 

Wacht niet af tot corona voorbij is!  Zelf ga ik ervan uit dat zolang er geen vaccin is, de massa-events niet meer zullen plaatsvinden.  Ook voor kleinere dansevents, is de oplossing nog niet in zicht.

 

Het is dus van essentieel belang om na te denken, hoe je met je opgebouwde kennis en ervaring, je onderneming kan herpositioneren in de markt.  Dit vraagt tijd, inspanning en energie, vaak voor een veel lagere opbrengst, maar het is de enige manier om deze onzekere periode te overleven!

 

Gerelateerde verhalen